Lehti: Etelä-Suomen taajamajunaliikennettä operoidaan tulevaisuudessa lipputuloilla

Lehti: Etelä-Suomen taajamajunaliikennettä operoidaan tulevaisuudessa lipputuloilla

Talouselämä-lehden mukaan VR Groupin toimitusjohtaja Rolf Jansson toteaa yhtiön tavoitteen olevan, että Etelä-Suomen taajamajunaliikennettä kyetään uuden kaluston avulla jatkossa hoitamaan markkinaehtoisesti, ei ostoliikenteenä. VR ilmoitti 250 miljoonan euron lähiliikenteen kalustohankinnoissta torstaina. Tämän mahdollistavat uusi hallitusohjelma ja ministeri Sanna Marinin (sd.) peruuttama VR:n pilkkominen.

Lehti muistuttaa, että hallitusohjelmaan on kirjattu junaliikenteen avaamisessa kilpailulle edettävän Open Access -mallilla. Tämä tarkoittaa sitä, että kukin halukas operaattori liikennöi omilla junillaan.

Jansson toteaa lehdelle, että nyt ne valtion varat, joita oli varattu kalustoyhtiöön, voidaan ”vapauttaa esimerkiksi infrahankkeisiin”, koska VR itse investoi kalustoon.

- Meillä on usko siihen, että me pystymme hoitamaan tämän Etelä-Suomen taajamaliikenteen ilman ostorahoja, koska uuden kaluston uskotaan kasvattavan matkamääriä ja tehostamme toimintaa jatkuvasti.

- Jos (korvattavan) Sm2-kaluston maksiminopeus on 120 kilometriä tunnissa, on nyt mahdollisuus katsoa lähiliikennekalustoa, joka kulkee 200 kilometriä tunnissa. Sitä kautta on mahdollisuus saada lisää matkustajia juniin ja mahdollisesti lisätä junavuoroja.

Yle: Yksityisen Tallinna-tunnelin kumppaniksi maailman suurin rakennusyhtiö - Liikemies lupaa etteivät kiinalaiset saa päätäntävaltaa

Yle: Yksityisen Tallinna-tunnelin kumppaniksi maailman suurin rakennusyhtiö - Liikemies lupaa etteivät kiinalaiset saa päätäntävaltaa

TE: Ruotsalaistoimija yllättyi Etelä-Suomen raideliikenteen kilpailutuksen keskeyttämisestä

TE: Ruotsalaistoimija yllättyi Etelä-Suomen raideliikenteen kilpailutuksen keskeyttämisestä