KL: HKL:n ratikat voivat hävitä Helsingin katukuvasta
Kauppalehti muistuttaa, että Helsingin raitiovaunuja voi tulevaisuudessa liikennöidä joku muu kuin HKL.
- Tutun turvallinen ratikanvihreä voisi vaihtua toiseen väriin.
Lehden mukaan niin käy, jos yhtiöitetty HKL häviää raitioliikenteen tarjouskilpailun toiselle tarjokkaalle.
- HKL:n pilkkominen osiin ja osien myynti on ainakin toimivan johdon kauhistus. Toimitusjohtaja Ville Lehmuskosken näkemyksen mukaan tämä lisäisi rajapintoja ja viime kädessä heikentäisi toiminnan tehokkuutta.
- Liikennöinnin kilpailutus koskisi noin 400 raitiovaunukuljettajaa. Miksei myös metrokuljettajia, kun kello lyö.
Raitio- ja Metrohenkilökunnanyhdistys JHL:n puheenjohtaja Pertti Myller kommentoi Raidepuolueelle, että pilkkominen lisäisi rajapintoja eli kaikki synergiaetuudet menetetään veronmaksajien kustannettavaksi.
- Kunnossapito heikkenee, korjausvelat kasvavat, byrokratia lisääntyy ja yhteistoimintaympäristö murenee niin työnantajan kuin työntekijöiden näkökulmasta.
- Yli 600 kuljettajan (450 raitiovaunu ja 160 metro) näkökulmasta edunvalvontakenttä muuttuu, pirstaloituu ja sopimuksia menee uusiksi. Tulee todennäköisesti useamman "kerroksen" väkeä. Samat kuviot toistuvat näemmä 4 vuoden syklissä - itse olen ollut mukana 2010 ja 2014 henkilöstöryhmien työssä torppaamassa sopimusshoppailua.
(Kuva: Pekko Oksanen)