Mielipide: HKL:n yhtiöittäminen ei ole välttämätöntä tai tarpeellista

Mielipide: HKL:n yhtiöittäminen ei ole välttämätöntä tai tarpeellista

Europarlamentaarikon avustaja Olli Kotro kirjoittaa blogissaan, että Helsingin kaupungin liikennelaitoksen HKL:n yhtiöittäminen ei ole mitenkään välttämätöntä tai tarpeellista.

- Pariisissa valtion omistama liikennelaitos RATP liikennöi ylikunnallisesti ja monopoliasemassa. Sama pätee Brysselissä.

- Nyt jo HKL liikennöi länsimetroa Espooseen, miksi HKL ei voisi kaupunkien yhteisellä sopimuksella liikennöidä mahdollista Vantaan ratikkaa? Todellista estettä sille, että nykytilassa jatkettaisiin ei siis ole. Ei ole mitään lakia tai EU-säädöstä, joka kieltää liikelaitosmuotoista HKL:ää liikennöimästä ja operoimasta vaikka koko pk-seudun ratikkaverkkoa ja omistamasta omaa kalustoaan.

Kotron mukaan pilkkominen, kilpailuihin osallistumisen kielto ja yhtiöittäminen palvelevat tosiasiassa vain niiden firmojen etuja, jotka haluavat päästä tekemään rahaa ja varmaa tuottoa joukkoliikenteellä.

- Rautalangasta: HSL kilpailuttaa vaikkapa raitiolinjojen 4, 10 ja 7 liikennöinnin. Yhtiöitetty HKL ei saa osallistua. Varman tuoton vie suurella todennäköisyydellä ulkomainen firma. Yhtiöitetyn HKL:n talous siis romahdutetaan vähitellen viemällä siltä happi ja ulkomainen operaattori saa varman tulon kilpailutuskaudelta.

IL: Konduktööripula uhkaa Tampereella

IL: Konduktööripula uhkaa Tampereella

Ilmastoystävällinen juna vähentää koko Suomen päästöjä

Ilmastoystävällinen juna vähentää koko Suomen päästöjä