KKV suosittelee avoimen kilpailun -mallin jatkamista henkilöjunaliikenteessä
Kilpailu- ja kuluttajavirasto KKV tukee nykymallia Suomen henkilöjunaliikenteessä. Se on julkaissut tutkimusraportin henkilöjunaliikenteen nykytilanteesta ja järjestämisvaihtoehdoista. Raportti tukee niitä poliittisia linjauksia, joita Suomessa on tehty eriyttämällä kannattava (markkinaehtoinen) ja kannattamaton (valtion ostama) junaliikenne sekä kilpailuttamalla pääkaupunkiseudun lähiliikenne.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston selvityksen perusteella on tärkeää antaa junaliikenteen kehittyä markkinaehtoisesti. Tällaista liikennettä on noin 80% Suomen junaliikenteestä. Junayhtiöiden yksityiset investoinnit mahdollistavat junaliikenteen kehittymisen asiakaslähtöisesti ja aidon reittikohtaisen kilpailun, josta junamatkustajat voisivat hyötyä erilaisilla kalustoratkaisuilla ja palvelukonsepteilla sekä halvemmilla lippujen hinnoilla.
Tätä avoimen kilpailun -liikennettä (open access) voidaan edesauttaa kilpailuttamalla kannattamatonta, valtion ostamaa tai kuntien järjestämää junaliikennettä.
Kilpailu- ja kuluttajavirasto arvioi, että kilpailutettua, taloudellisesti kannattamatonta liikennettä varten tulee perustaa kalustoyhtiö, jonka kalustoon kaikilla tarjouskilpailuihin osallistuvilla on tasapuolinen pääsy. Tämä sama vaatimus tulee Euroopan rautatiepaketista julkisella rahalla järjestetyn liikenteen kilpailuttamisessa. Tällä tavalla HSL kilpailutti pääkaupunkiseudun lähiliikenteen.