Kaupunkiliikenne Oy vähentää sähkönsäästöä - Pysäytetyt liukuportaat otetaan käyttöön

Kaupunkiliikenne Oy vähentää sähkönsäästöä - Pysäytetyt liukuportaat otetaan käyttöön

Kaupunkiliikenne Oy on yhteistyössä HSL:n kanssa päättänyt palauttaa käyttöön ne liukuportaat, jotka ovat olleet sähkönsäästötoimenpiteenä pysäytettyinä. Metron matkustajamäärien lisääntyessä portaiden pysäyttämisestä on ollut haittaa matkustajien sujuvaan liikkumiseen asemilla.

- Sähköpulan uhka ei tällä hetkellä ole suuri, yhtiö toteaa tiedotteessaan.

Joulukuun puolesta välistä alkaen Kampin, Rautatientorin, Ruoholahden ja Hakaniemen metroasemilla on pidetty vaihtelevasti osa liukuportaista pysähdyksissä läpi talven. Jokaisella metroasemalla on kuitenkin ollut toiminnassa ainakin yksi liukuporras ylös- ja yksi alaspäin.

Metroasemilla on reilun kuukauden seurantajakson aikana säästynyt sähköä arviolta 80 MWh, joka vastaa noin kolmasosaa Kulosaaren metroaseman vuosikulutuksesta. Tarkkaa osuutta liukuportaiden kulutuksesta ei ole mahdollista selvittää, mutta tiedossa on, että liukuportaat muodostavat huomattavan osan asemien sähkönkulutuksesta.

Kaupunkiliikenne on säästänyt sähköä syksystä lähtien lukuisin eri toimenpitein. Kuljettajia on muistutettu taloudellisesta ajotavasta Rullataan raiteilla -kampanjalla. Lisäksi metrojunankuljettajilla on ohjaamossa DAS eli Driver Advisory System, joka ohjaa kuljettajaa taloudelliseen ajotapaan. Lisäksi varikoiden ja asemien valaistusvoimakkuutta on vähennetty ja lamppuja on vaihdettu ledeiksi. Toimistotilojen lämpötilaohjauksia on tarkistettu ja muutettu kaksi astetta alemmas.

- Nämä muut sähkönsäästötoimenpiteet jatkuvat ja kehitämme uusia keinoja vähentää kulutustamme.

Lehti: Tilatut junat eivät mahdu tunneleihin Espanjassa

Lehti: Tilatut junat eivät mahdu tunneleihin Espanjassa

Metron tähtäimeen alle kahden minuutin vuoroväli

Metron tähtäimeen alle kahden minuutin vuoroväli