Junat jyskyttävät puuta, vaikka metsäteollisuus yskii
Tukkipinot jatkuvat liki loputtomiin Riihimäen terminaalin lastauspaikalla. Rekat tuovat raakapuuta, joka lastataan pankkovaunuihin eteenpäin kuljettavaksi. Metsäteollisuuden viennin yskiminen on vähentänyt tukkien rautatiekuljetuksia.
Loppilainen Tuomas Näriäinen on työskennellyt veturinkuljettajana 12 vuotta. Ennen veturinkuljettajaksi kouluttautumistaan hän opiskeli lentokonemekaanikoksi ja teki merikapteenin opintoja.
- Työvuorojen pituudet ovat merillä aivan eri luokkaa kuin rautateillä. Tämä sai minut hakeutumaan veturinkuljettajakoulutukseen.
- Työviikkoni jakautuu huoltokuljettajan, tavarajunan- ja paikallisjunankuljettajan töihin.
VR-yhtymässä käytiin koronakeväänä yt-neuvottelut, jotka johtivat enintään 90 päivän lomautuksiin. Veturinkuljettajien työssä korona on vaikuttanut eniten juuri lomautuksina ja junien peruutuksina.
- Työnantaja on ohjeistanut työntekijöitä. Kasvomaskeja, kertakäyttökäsineitä, desinfiointiaineita ja -pyyhkeitä on saatavilla. Asemalla liikkuessa pitää käyttää kasvomaskia, mutta veturia voi ajaa maskitta.
Veturinkuljettajana Näriäinen osallistuu raakapuun kuljettamiseen lastauspaikoilta asiakkaan ratapihalle tai asiakkaan läheiselle ratapihalle, joilta päivystysveturilla siirretään puunkuljetusvaunut asiakkaiden omille raiteille lastin purkamista varten.
Käytännössä kaikki veturinkuljettajat ovat Rautatiealan Unionin RAUn jäseniä. Tukkien kulkua raiteilla turvaavat liiton jäsenistä lisäksi liikenneohjaajat.
Rautatiekuljetuksilla on Suomessa vähän yhteisiä kuljetusketjuja muiden maakuljetusmuotojen kanssa. Käytännössä ainoita säännöllisiä yhteisiä kuljetusketjuja rautateillä ja kumipyöräkuljetuksissa ovat raakapuukuljetukset.
(Kuva: Pekko Oksanen)
Juttu on julkaistu aiemmin Kuljetusliitot KL -lehdessä