HSL:n lähijunat uuteen aikaan – Kilpailutettu liikenne alkoi

HSL:n lähijunat uuteen aikaan – Kilpailutettu liikenne alkoi

Helsingin seudun junaliikenne siirtyi kokonaan uudelle aikakaudelle sunnuntaina, kun raiteilla alkoi ajaa tarjouskilpailun voittanut liikennöitsijä ensimmäistä kertaa Suomessa. Jo aiemmin seudun junia suorahankintasopimuksella liikennöinyt VR valittiin HSL-alueen lähijunien liikennöijäksi kymmenvuotisella sopimuksella runsas vuosi sitten ratkaistussa tarjouskilpailussa.

Uuden sopimuksen tavoite on, että liikenteen laatu, luotettavuus ja kustannustehokkuus paranevat. Liikenteen tilaajana HSL päättää nyt entistä vahvemmin oman lähijunaliikenteensä suunnittelusta ja sen asiakaskokemuksen muodostamisesta. Junaliikenne on tähänkin asti ollut merkittävä osa HSL:n liikennettä.

- Tavoitteenamme on järjestää Helsingin seudulle paras mahdollinen junaliikenne. Samalla julkisena toimijana meillä on vastuu siitä, että käytämme verorahoja vastuullisesti, HSL:n joukkoliikenneosaston johtaja Tero Anttila toteaa.

Junaliikenteen kilpailuttaminen on johdonmukaista jatkoa bussiliikenteen tarjouskilpailuille, joista ensimmäiset järjestettiin Helsingin seudulla vuonna 1994. Uusi sopimus tuo junaliikenteeseen merkittäviä säästöjä. Sopimuksen arvo on vuodessa 36 miljoonaa euroa ja noin 400 miljoonaa koko sopimuskaudella.

- Kun kilpailu on toimivaa, meillä on paremmat mahdollisuudet hillitä lippujen hintojen korotuspaineita.

Uuden sopimuksen myötä jotkin konkreettiset asiat muuttuvat. Esimerkiksi HSL-liikenteen konduktöörit saavat uudet työasut ja HSL:n junien kuulutukset uudistuvat elokuussa.

Junaliikenteen kilpailutusta on valmisteltu HSL:ssä ja sen edeltäjässä YTV:ssä melkein koko 2000-luvun ajan. Vuonna 2004 perustettiin kalustoyhtiö Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy, joka omistaa kaikki HSL:n liikenteessä käytettävät 81 Flirt-junaa. Kalustoyhtiö vuokraa junat HSL:lle, joka puolestaan luovuttaa junat edelleen liikennöitsijälle.

Itse kilpailutus toteutettiin niin kutsulla kaksivaiheisella neuvottelumenettelyllä, jonka ensimmäisessä vaiheessa HSL kävi markkinavuoropuhelua eri kansainvälisten toimijoiden kanssa. Itse tarjouskilpailuun valittiin seitsemän osallistujaa.

- Tarjouksia saimme kaksi kappaletta. Näistä voittajaksi valikoitui VR.

Digirata-hankkeessa uudistetaan rautateiden tekniikka - Junien kulunvalvonta olennainen liikenteen sujumiselle

Digirata-hankkeessa uudistetaan rautateiden tekniikka - Junien kulunvalvonta olennainen liikenteen sujumiselle

Liittojohtaja: VR:n kannettava vastuu eläkeläisistään - Rahat tähän ovat olemassa

Liittojohtaja: VR:n kannettava vastuu eläkeläisistään - Rahat tähän ovat olemassa