HSL:n asiakkaat tyytyväisimpiä metroon
HSL:n asiakkaitten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on koronasta huolimatta pysynyt korkealla tasolla. Kevään asiakastyytyväisyystutkimuksessa 90 prosenttia vastaajista oli joukkoliikenteen palveluihin erittäin tai melko tyytyväisiä antaen niille yleisarvosanaksi 4 tai 5 asteikolla 1–5.
Keväällä 2020 tyytyväisten vastaajien osuus oli 88 prosenttia. Joukkoliikenteen yleisarvosanan keskiarvo oli tänä keväänä 4,19. Keväällä 2020 keskiarvo oli 4,13.
Tyytyväisimpiä olivat metromatkustajat, joista 94 prosenttia antoi joukkoliikenteelle arvosanan 4 tai 5. Raitiovaunuliikenteessä tyytyväisten asiakkaiden osuus oli 91 prosenttia. Tyytyväisten osuus lähijunaliikenteessä oli 84 prosenttia.
Metromatkustajien tyytyväisyys joukkoliikenteeseen nousi keväästä 2020. Matkustaminen kävi vastaajien mielestä metrossa entistä nopeammin ja sujuvammin.
Raitiovaunumatkustajien tyytyväisyys joukkoliikenteeseen pysyi samalla tasolla kuin vuosi sitten. Lähijunaliikenteessä matkustajien tyytyväisyys laski neljä prosenttiyksikköä keväästä 2020. Tulosta voivat selittää muun muassa alkuvuoden junaliikennettä haitannut kylmä ja luminen sää sekä ratatyöt.
Vastaajista 74 prosenttia piti joukkoliikenteellä matkustamista turvallisena kevään koronatilanteessa, kun syksyllä 2020 lukema oli 69 prosenttia. Vastaajista 84 prosenttia oli tyytyväisiä tiedonsaantiin muutoksista, joita pandemia aiheutti joukkoliikenteeseen. Tiedonsaantiin tyytyväisten osuus kohosi keväästä 2020.
Vastaajista 84 prosenttia piti matkalippujen tarkastajien toimintaa kohteliaana ja asiallisena. Edellisen kerran matkalippujen tarkastajista kysyttiin syksyllä 2019, jolloin tyytyväisiä oli 87 prosenttia vastaajista.