HSL: Metromatkustajat tyytyväisimpiä liikenteen täsmällisyyteen
Kevään 2022 asiakastyytyväisyystutkimuksen mukaan HSL:n joukkoliikenteessä matkustaminen koetaan turvalliseksi. Matkustajista 83 prosenttia koki joukkoliikenteellä matkustamisen turvallisena koronaepidemian tämänhetkisessä tilanteessa. Keväällä 2021 vastaavasti matkustajista näin koki 74 prosenttia.
- Muutos on erittäin merkittävä viime vuoden kevääseen verrattuna. Matkustajat kokevat joukkoliikenteellä matkustamisen jälleen turvalliseksi, erikoistutkija Antti Vuorela kertoo.
Matkustajista 89,3 % oli joko erittäin tai melko tyytyväisiä HSL-joukkoliikenteeseen antaen sille yleisarvosanaksi 4 tai 5, kun asteikko oli 1–5. Yleisarvosanan keskiarvo oli 4,18. Vastaavasti keväällä 2021 matkustajista 89,7 % oli joko erittäin tai melko tyytyväisiä ja yleisarvosanan keskiarvo oli 4,19.
Joukkoliikenteelle annetun yleisarvosanan perusteella tyytyväisimpiä olivat metromatkustajat, joista jopa 93 % antoi arvosanan 4 tai 5. Raitiovaunuliikenteessä tyytyväisten osuus oli 91 %, bussiliikenteessä 88 % ja lähijunaliikenteessä 86 %.
Liikennöinnin täsmällisyyteen matkustajista oli tyytyväisiä 80 %. Tyytyväisimpiä olivat metromatkustajat, joista 90 % antoi täsmällisyydelle arvosanan 4 tai 5.
Raitiovaunuliikenteessä täsmällisyyteen tyytyväisten osuus oli 83 %, bussiliikenteessä 76 % ja lähijunaliikenteessä 73 %. Lähijunaliikenteessä tyytyväisten osuus nousi merkittävästi viime keväästä, jolloin lähijunaliikenteen täsmällisyyteen oli tyytyväisiä 59 % matkustajista.
HSL mittaa vuosittain matkustajien tyytyväisyyttä joukkoliikennepalveluihin kyselytutkimuksella arkisin maanantaista torstaihin kello 6–18 ja perjantaisin kello 6–16. Kysely toteutettiin bussi-, raitiovaunu-, metro- ja lähijunaliikenteessä 10.1.–20.5.2022.
Kyselyyn vastasi 26 500 matkustajaa. Tutkimustulokset on julkaistu HSL:n avoimessa nettitietokannassa osoitteessa https://hsl.louhin.com/asty.