HSL: Pikaraitiovaunun matkustajat tyytyväisimpiä
Syksyn 2023 asiakastyytyväisyystutkimuksessa 86 prosenttia matkustajista oli joko erittäin tai melko tyytyväisiä Helsingin seudun liikenteen HSL:n joukkoliikenteeseen antaen sille yleisarvosanaksi 4 tai 5 asteikolla 1–5. Tulos oli sama kuin syksyn 2022 asiakastyytyväisyystutkimuksessa. Syksyllä 2023 tyytyväisimpiä olivat pikaraitiovaunulla matkustaneet, joista 90 prosenttia antoi arvosanan 4 tai 5. Metroliikenteessä tyytyväisten osuus oli 89 prosenttia, raitioliikenteessä 88 prosenttia ja lähijunaliikenteessä 84 prosenttia.
Syksyn 2023 tutkimuksessa liikennöinnin täsmällisyyteen oli tyytyväisiä 79 prosenttia vastaajista. Nousua syksyn 2022 tutkimukseen verrattuna oli 2 prosenttiyksikköä. Syksyllä 2023 liikennöinnin täsmällisyyteen tyytyväisimpiä olivat metroliikenteen matkustajat, joista 87 prosenttia antoi täsmällisyydestä arvosanan 4 tai 5. Nousua edelliseen vuoteen verrattuna oli peräti 10 prosenttiyksikköä. Pikaraitioliikenteessä täsmällisyyteen tyytyväisiä oli 86 prosenttia, raitioliikenteessä 81 prosenttia ja lähijunaliikenteessä 80 prosenttia. Raitio- ja lähijunaliikenteen matkustajat olivat edellistä syksyä tyytyväisempiä liikennöinnin täsmällisyyteen.
Pikaraitioliikenteessä matkustaneiden asiakastyytyväisyys oli korkealla tasolla. Heistä 90 prosenttia oli joko erittäin tai melko tyytyväinen HSL-joukkoliikenteeseen antaen sille arvosanaksi 4 tai 5. Matkustajat olivat tyytyväisiä vaunujen siisteyteen (91 %), pysäkkiopasteisiin (91 %) ja odottamisolosuhteisiin (84 %). Tutkimuskauden aikana liikennöitsijään oli joko erittäin tai melko tyytyväisiä 95 prosenttia matkustajista. Liikennöinnin täsmällisyyteen tyytyväisiä oli 86 prosenttia ja ajotavan koki sujuvaksi ja miellyttäväksi 87 prosenttia matkustajista. 89 prosenttia kyselyyn vastanneista koki matkansa sujuneen ilman järjestyshäiriöitä.
Syksyn 2023 vaihtuvissa kysymyksissä 51 prosenttia kyselyyn vastanneista koki, että HSL kuunteli ja huomioi. Lipun ostamisen koki helpoksi 85 prosenttia kyselyyn vastanneista. Joukkoliikennevälineiden siisteyteen tyytyväisiä oli 81 prosenttia. 39 prosenttia matkustajista koki, että metron jatkaminen Matinkylästä Kivenlahteen nopeutti matkantekoa. 30 prosenttia puolestaan koki, että metron jatkaminen Matinkylästä Kivenlanteen lisäsi joukkoliikenteen käyttöä.