Hallitus etsii uusia loppurahoittajia väylähankkeille - Liittojohtajat huolissaan kustannusten noususta raiteilla

Hallitus etsii uusia loppurahoittajia väylähankkeille - Liittojohtajat huolissaan kustannusten noususta raiteilla

Hallituksen työryhmä on hahmotellut mallin suurten infrahankkeiden toteuttamiselle osakeyhtiön kautta. Raideammattilaisten JHL:n puheenjohtaja Teppo Järnstedt ja Rautatiealan Unionin puheenjohtaja Tero Palomäki arvioivat esimerkiksi työryhmän esittämän käyttäjämaksun nostavan raideliikenteen hintoja.

- Ratojen käyttömaksut menevät suoraan lippujen tai rahdin hintaan. Käyttäjämaksu voi toimia tieliikenteessä paremmin kuin rautatieliikenteessä, koska liikennerakenne poikkeaa toisistaan oleellisesti, Järnstedt toteaa.

Palomäen mukaan käyttäjämaksut radoissa näkyvät melko suurella matkustajaliikenteen lippujen hinnoissa ja heikentävät raideliikenteen kilpailukykyä maantieliikenteeseen nähden.

- Pitää olla tarkkana ettei rakenneta ratoja joilla ei ole varaa ajaa junia.

- Jos katsoo VR raideliikenteen liikevaihtoa ja esillä olleita miljardien investointeja, niin käyttömaksuilla voidaan kerätä ehkä joitain promilleja tarvittavasta rahamäärästä. On muistettava että näitä uusia ratoja pitää kunnossapitää. Käyttömaksuilla tuskin saadaan katettua vuosittaisia kunnossapitokustannuksia.

Työryhmän hahmottelema hankeyhtiö voi rakennuttaa hankkeen mutta jatkaa hankkeen ylläpitäjänä ja omistajana. Suunnitteluvaiheessa voidaan hyödyntää yhtiömallia.

- Valtio ja kunnat ovat luontevia osakkaita väylän toteuttavaan ja omistavaan yhtiöön, jos ne kantavat merkittävän rahoitusvastuun väylän rakentamisesta, tiedotteessa todetaan.

Työryhmän mukaan olennaista kuitenkin on miljardiluokan hankkeissa löytää ja hyödyntää muita
rahoituslähteitä, jotka korvaavat valtion ja kuntien eli veronmaksajien kannettavaksi jäävää rahoitusosuutta.
Tällaista loppurahoitusta voidaan saada käyttäjämaksuista, EU-tuesta, kiinteistökehittämisestä saatavasta arvonnoususta ja yksityisen hyötyjän osuudesta.

- Hankkeen toteutusedellytykset ovat sitä paremmat, mitä suurempi osuus kustannuksista voidaan kattaa näillä keinoilla. Kolmannen tahon yhtiöön sijoittama oma pääoma parantaa hankkeen
toteutumisedellytyksiä, jos kolmannen tahon mukaan tulon arvioidaan tuovan etuja hankkeelle ja
osallistumisen ehdoista päästään sopimukseen.

Hallitus voisi esimerkiksi hallitusohjelmassa päättää, ryhdytäänkö neuvottelemaan joidenkin hankkeiden toteutuksesta, mitä hankkeet olisivat ja käytettäisiinkö hankkeissa hankeyhtiötä toteuttajana. Kun valmisteluvaihe olisi päättynyt ja neuvottelut kuntien sekä mahdollisten muiden oman pääoman sijoittajien kanssa olisi käyty, hallitus päättäisi, mitä hanketta edistetään ja millä periaatteilla.

Työryhmän raportin vastaanottanut valtiovarainministeri Petteri Orpo (kok.) sanoo, että Suomessa on vireillä useita miljardiluokan väylähankkeita, joiden toteuttaminen pelkällä budjettirahoituksella on vaikeaa.

- Uudet rahoitusmallit mahdollistavat tärkeiden väylähankkeiden valmistelun viemisen eteenpäin. Samalla rahoitusta riittää paremmin maakunnissa tärkeiden liikennehankkeiden toteuttamiseen.

Reuters: Ranskan valtion rautatiet aikoo vähentää yli 2000 työntekijää

Reuters: Ranskan valtion rautatiet aikoo vähentää yli 2000 työntekijää

VR: Joulun junaliikenteessä yli puoli miljoonaa matkustajaa

VR: Joulun junaliikenteessä yli puoli miljoonaa matkustajaa