Lehti: Raideammattilaiset pelkää henkilöliikenteeseen syntyvän yksityisiä monopoleja
Raideammattilaiset JHL on huolissaan rautateiden henkilöliikenteen kilpailuttamisesta. Kouvolan Sanomien haastattelema puheenjohtaja Teppo Järnstedt pitää kilpailutuskysymyksessä saatua lopputulosta siedettävänä, vaikka rautatiealan nykytila ja lähitulevaisuus säilyvät haasteellisina.
- On hyvä, että epätietoisuus poistuu ja kilpailun avaamisen kanssa mennään maltillisesti.
Järnstedtin mukaan Raideammattilaisten huolena on se, että kilpailun avaamisen seurauksena raideliikenteeseen syntyy uusi yksityinen monopoli.
- Käyttöoikeussopimus tarkoittaa käytännössä sitä, että sen kautta kilpailutuksen voittanut toimija saa yksinoikeuden raideliikenteeseen.
- Kilpailutuksen kautta ei saa alkaa polkea työntekijöiden työehtoja. Tavoitteena olevat kustannussäästöt on haettava muualta. Samoin kaluston kunnossapidon on oltava turvallisella tasolla.
Pääluottamusmies Esko Takala pitää yritystä siirtää Finrailin raideliikenteen ohjauskeskus Kouvolasta Lahteen viranomaisten virhearviointina, jonka taustalla oli onnistunut lobbaus.
- Kun faktat lyötiin pöytään, piti asiaa tarkastella uudelleen. Uuden ohjauskeskuksen rakentaminen olisi tullut kalliiksi.
Molemmat ovat huolissaan rataverkon miljardiluokan korjausvelasta.
- Raideverkoston kunto on surkea. Se on heikentynyt koko 2000-luvun ajan. Rahaa pitäisi laittaa mieluummin olemassa olevan verkoston kunnostamiseen kuin uusien ratahankkeiden suunnitteluun, Takala toteaa lehdelle.
- Uusia ratahankkeita pohdittaessa on mietittävä tarkkaan, ovatko ne kansantaloudellisesti tuottavia, avaavatko ne liikenteen pullonkauloja ja tuovatko ne lisää kapasiteettia raideliikenteeseen, Järnstedt sanoo puolestaan.
Raideammattilaiset JHL ry:n hallitus ja valtuusto kokoontuivat Kouvolassa tällä viikolla.