Hallituksen budjettiesityksessä lisäpanostuksia raideliikenteeseen
Hallitus esittää liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalalle 3,5 miljardin euron määrärahoja vuodelle 2020. Tämä on runsaat 600 miljoonaa euroa kuluvan vuoden varsinaista talousarviota enemmän.
Hallitus valmistelee Turun tunnin junan ja Suomi-radan nopeiden raideyhteyksien suunnittelun toteuttamista varautumalla pääomittamaan hankeyhtiöitä 15,7 miljoonalla eurolla. Valtio varautuu suunnittelun rahoittamiseen yhteensä 115 miljoonalla eurolla.
Vuonna 2019 on aloitettu seitsemän uutta väyläinvestointihanketta, jotka eduskunta hyväksyi vuoden 2019 toisessa lisätalousarviossa.
Hallitus aikoo parantaa pääradan liitännäisiä raideyhteyksiä Tampere–Pori, Tampere-Jyväskylä ja Seinäjoki-Vaasa yhteysväleillä. Tampere-Pori-yhteysväliä nopeutetaan osoittamalla 40 miljoonaa euroa perusväylänpidon rahoitusta tasoristeysten poistoon. Tampere–Jyväskylä-radan nopeuttamisen ja välityskyvyn parantamisen suunnitteluun esitetään 18 miljoonan euron valtuutta. Seinäjoki–Vaasa-radan nopeuttamisen suunnitteluun esitetään 3 miljoonan euron valtuutta.
Uutena hankkeena aloitetaan Hanko–Hyvinkää-rataosan sähköistäminen. Siihen hallitus esittää 62 miljoonan euron valtuutta.
Vaarallisten tasoristeysten poistamiseen esitetään 12 miljoonan euron lisärahoitusta.
(Kuvassa liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin. Kuvaaja Laura Kotila/VN)