Fintraffic: Ju­nan ka­tol­la on tap­pa­va säh­kö­vir­ta

Fintraffic: Ju­nan ka­tol­la on tap­pa­va säh­kö­vir­ta

Fintraffic muistuttaa, että junan katolle kiipeäminen tai esimerkiksi rataverkon pylväisiin kiipeäminen on hengenvaarallista. Tämä johtuu junan ajolangan suuresta, tappavasta 25 000 voltin jännitteestä, josta jo lähelle kiivetessä voi saada kuolettavan valokaaren. Jännite on ylipäätään niin suuri, että pelkästään lähietäisyydelle meneminen on hengenvaarallista. 

Viimeksi huhtikuun lopussa Fintrafficin raideliikenteenohjauksen liikenneohjaajat havaitsivat Tampereen asemalla neljä päihtynyttä nuorta laiturialueella. Vartija oli huomannut henkilöt ja ohjasi heidät pois asematunnelia kohden. Hetkeä myöhemmin liikenneohjaaja huomasi samat nuoret toisella laiturilla, jossa raakapuujuna oli lähtövalmiina. Yhtäkkiä kaksi pojista lähti hetken mielijohteesta kiipeämään vaunun päälle.

Liikenneohjaaja oli yhteydessä pikaisesti Fintrafficin käyttökeskukseen pyytäen välitöntä jännitekatkoa. Jännitteet katkesivat juuri kun toinen henkilöistä nousi puukuorman päälle seisomaan. 

- Voidaan sanoa, että kyseisen henkilön, tai jopa kahden, henki pelastui meidän henkilöstömme ripeän ja esimerkillisen toiminnan ansiosta. Henkilövahinkoja ei onneksi sattunut, liikenteenhallinnan päällikkö Elias Korkala toteaa.

Aseman vartija hälytettiin paikalle ja hän saattoi nuoret pois alueelta.

Fintraffic vastaa rautateiden liikenteenohjauksesta, kapasiteetinhallinnasta, liikennesuunnittelusta ja sähköradan valvonnasta sekä käytöstä. Lisäksi Fintraffic tuottaa junamatkustajien matkustajainformaatiopalveluita ja rataliikennekeskus ylläpitää valtakunnallista tilannekuvaa. Tilannekoordinaattori-palvelu toimii asiantuntija-apuna onnettomuus- ja häiriötilanteissa.

VR puki kivimiehet Käärijöiksi

VR puki kivimiehet Käärijöiksi

Selvitys: Metsärata kestämätön ratkaisu hämäläisille

Selvitys: Metsärata kestämätön ratkaisu hämäläisille