Fintraffic: Luvaton liikkuminen rautateillä aiheuttanut jo yli 1400 junan myöhästymistä
Luvaton liikkuminen rautateillä on lisääntynyt viime vuodesta. Fintrafficin tilastojen mukaan elokuun loppuun mennessä on raportoitu noin 1 450 junan myöhästymistä asiattoman radalla liikkumisen vuoksi. Viime vuonna määrä samalla aikajaksolla oli reilu 1300 ja koko vuoden osalta 2021.
Fintrafficin rataliikennekeskus muistuttaa, että raiteilla, ratapenkalla, ratapihoilla ja seisovien junavaunujen läheisyydessä liikkuminen on hengenvaarallista ja laitonta. Jokaisesta tapauksesta tehdään ilmoitus hätäkeskukseen ja poliisille – riippumatta siitä, sattuuko vahinkoa vai ei.
- Olemme erityisen huolissamme nuorista, jotka ottavat riskejä radalla liikkuessaan, joskus jopa sosiaalisen median haasteiden vuoksi. Rata-alueella liikkuminen voi olla hengenvaarallista jo ensimmäisellä kerralla. Ja se on lailla kiellettyä. Jokainen oikopolku radan yli tai hetken huolimattomuus voi johtaa peruuttamattomiin seurauksiin eikä yksikään somevideo ole sen arvoinen. Haluamme muistuttaa, että radat eivät ole leikkipaikkoja, vaan osa liikennejärjestelmää, jossa turvallisuus on aina etusijalla, häiriöjohtamisen päällikkö Antti Ukkonen Fintrafficin raideliikenteenohjauksesta toteaa.
Miksi luvaton oleskelu radalla on kielletty?
Lähestyvää junaa on vaikea huomata
Siinä missä junan tulon kuuli ennen kiskojen kolkkeesta, ovat nykyjunat niin hiljaisia, että lähestyvän junan saattaa huomata vasta liian myöhään. Rata-alueella liikkuminen on aina vaarallista, sillä kovaa vauhtia lähestyviä junia on vaikea havaita. Rataverkolla liikkuu matkustajajunien lisäksi paljon muuta liikennettä, kuten tavarajunia ja ratatyökoneita. Näiden aikataulua ei voi tarkistaa eikä muutenkaan olla koskaan sataprosenttisen varma, milloin radalla kulkee muuta liikennettä.
Aina luvaton liikkuminen ei liity ilkivaltaan tai haluun oleskella rata-alueella. Vahinko voi sattua oikaistessa rata-alueen poikki. Rautatien saa kuitenkin ylittää vain tasoristeyksistä ja juna-aseman turvallisten kulkureittien kautta. Nämä on aina merkitty selkeästi tähän tarkoitukseen. Rautateiden varsilla on erilaisia varoituslaitteita lisäksi muissa paikoissa kuin tasoristeyksissä. Näiden laitteiden varoituksia tulee noudattaa samalla tavalla kuin tasoristeysten varoituslaitteiden.
Juna ei voi väistää
Juna ei voi väistää ja sen pysähtymismatka on sadoista metreistä jopa kilometreihin. Jos etäisyys on liian lyhyt, ei junan kuljettaja välttämättä voi tehdä mitään edes silloin, kun huomaa ihmisen tai ajoneuvon raiteella. Yhteentörmäys on väistämätön, ellei ihminen itse siirry raiteelta ajoissa pois.
Vahinko voi sattua silloinkin, vaikkei ihminen olisi suoraan raiteella. Vauhdissa olevan junan ilmavirta nimittäin kaataa helposti radan lähellä oleskelevan ihminen. Pahimmassa tapauksessa ihminen voi kaatua raiteille. Tämä on hyvä huomioida odottaessa junaa asemalla: ylitä laiturialueilla oleva radansuuntainen varoitusviiva vasta, kun juna on pysähtynyt laiturille.
Junan katoilla tappava sähkövirta
Junan katolle kiipeäminen aiheuttaa Suomessa vuosittain vakavia loukkaantumisia ja keskimäärin 1–2 hengen kuoleman. Junien katolla on tappava 25 000 voltin jännite ympäri vuorokauden ja sähkö liikkuu radan ajolangoissa, vaikka juna seisoisi paikallaan rata-alueella. Sähköradan ajolangoissa liikkuva jännite on jopa sata kertaa suurempi kuin kodin pistorasiassa. Se voi hypätä ja iskeä kaukaa täysin yllättäen.
Junavaunujen päälle tai rata-alueen pylväisiin kiipeäminen on hengenvaarallista kaikissa tilanteissa. Ilmajohtotapaturman seuraukset voivat olla vakavia: uhri saa usein vaikeita palovammoja ja pahimmassa tapauksessa menehtyy saamiinsa vammoihin tai putoamisen seurauksena.
Ratkaisuja ja vastuuta kaikille
Ilmiötä pyritään torjumaan yhteistyössä poliisin ja eri viranomaisten kanssa, mutta jokaisella on vastuunsa.
Vanhemmille ja nuorten kanssa työskenteleville muistutus: keskustelkaa rautateiden vaaroista.
Erityinen huolemme kohdistuu nuoriin ja sosiaalisen median “haasteisiin”, joissa radalla liikkumista kuvataan. Tämä voi päättyä hengenvaarallisesti.
Rautatien saa ylittää vain merkityistä tasoristeyksistä ja asemien kulkureiteiltä.
Pidetään yhdessä huolta, että radat eivät ole leikkipaikkoja!
(Kuvituskuva: Pekko Oksanen)