Ex-kansanedustaja: Päärata on kannattava sijoitus

Ex-kansanedustaja: Päärata on kannattava sijoitus

Entinen kansanedustaja Timo Kaunisto (kesk.) kirjoittaa Hämeen Sanomissa, että pääradalle eli Suomi-radalle kaavaillut investoinnit ulottuvat Helsingistä Pohjanmaalle.

- Päärata on Suomen liikennöidyin yhteys. Eurooppalaisessa ajattelussa se liittyy pohjoiseen ulottuvuuteen ja sitä perustellaan turvallisuuspoliittisen liikuttamiskyvyn perusteella.

- Matkustajaliikennettä on jo ilmastonmuutoksen hillinnän vuoksi suunnattava raiteille. Metsäteollisuus rahteineen sinne on jo osin siirtynyt: esimerkiksi uuden Äänekosken tuotteet kulkevat tätä kautta Vuosaareen.

Hänen mukaansa päärataan tarvittava noin kolmen miljardin euron raideinvestointi on erittäin pitkävaikutteinen ja laajalle säteilevä hanke.

- Vertailun vuoksi: käynnissä oleva sähköverkkojen maakaapelointi voi työ- ja elinkeinoministeriön arvion mukaan maksaa jopa 20 miljardia euroa. Käyttämättömän ydinvoimalan hintalappu on 6–8 miljardia, hävittäjäkaupan toistakymmentä.

- Poliittisesti Suomi-rata on saanut taakseen päättäjät Pohjanmaalta Uudellemaalle.

Yle: Maakuntaliitto haluaa henkilöjunaliikennettä Rauman ja Tampereen välille

Yle: Maakuntaliitto haluaa henkilöjunaliikennettä Rauman ja Tampereen välille

Veturimiesten liitto pysäyttää rautateiden tavaraliikenteen vuorokaudeksi

Veturimiesten liitto pysäyttää rautateiden tavaraliikenteen vuorokaudeksi