Ennätyksellisen suuri Megajuna Raahesta Hämeenlinnaan

Ennätyksellisen suuri Megajuna Raahesta Hämeenlinnaan

Massaltaan suurin kotimainen tavarajuna on aloittanut vapunaattona säännöllisessä liikenteessä Raahen ja Hämeenlinnan välillä. 5 200 tonnia painava juna tuo tehoa VR Transpointin ja teräsyhtiö SSAB:n kuljetuksiin.  

VR Transpoint ja SSAB ovat luoneet uudenlaisen, erityisen tehokkaaksi viritetyn toimintamallin tehtaiden välisiin kuljetuksiin. Tähän asti teräskeloja on kuljetettu kahdella junalla päivässä Raahesta Hämeenlinnaan. Jatkossa sama määrä kulkee yhdellä suurella junalla, niin kutsutulla Megajunalla.

Megajunan paino kuormassa on peräti 5 200 tonnia. Ennätyksellisen suuri kotimaanliikenteen juna kykenee kuljettamaan kerralla jopa 3 800 tonnia terästä, eli sen kuljetuskyky kasvaa yli 50 prosenttia aiempaan verrattuna. Junassa on 52 vaunua, ja sen pituus vetureineen on 690 metriä. Vuosittainen kuljetusmäärä Megajunalla on yli miljoona tonnia.

– Junakoon kasvu tuo tehokkuutta kuljetuksiin. Pystymme kuljettamaan enemmän tavaraa pienemmällä junamäärällä. Tämä merkitsee optimoitua resurssien käyttöä ja ympäristöhyötyjä liikenteen päästöjen vähentyessä entisestään. Vaikutukset näkyvät koko kuljetusjärjestelmän tasolla, VR Transpointin rautatielogistiikan myynti- ja markkinointijohtaja Tero Kosonen kertoo.

– Lähdimme yhteistyössä tarkastelemaan Raahen ja Hämeenlinnan tehtaiden välistä kuljetusketjua uudella tavalla ja hakemaan hyötyjä suurempien massojen kautta. Tehokkaat logistiikkaratkaisut korostuvat metalliteollisuuden kansainvälisessä toimintaympäristössä. Koeliikenteen perusteella kokemukset ovat olleet lupaavia, ja nyt konsepti on otettu täysmääräisesti käyttöön, SSAB:n logistiikkajohtaja Seppo Tervonen sanoo.

Rataosa kantaa suuremmat kuormat

Uuden toimintamallin taustalla ovat Pohjanmaan radan parannustyöt sekä akselipainon nosto 25 tonniin maaliskuun lopussa. Kun sallitut akselipainot kasvavat, junavaunuun voi lastata entistä enemmän kuormaa.

– Ratainfra mahdollistaa nyt suuremmat kantavuudet ja kuormakoot. Haluamme hyödyntää tätä täysmääräisesti. Akselipainon korotus muilla pääreiteillä on tärkeää sekä kotimaiselle että kansainväliselle tavaraliikenteelle ja sitä kautta Suomen teollisuuden kilpailukyvylle, Kosonen toteaa.

Uudenlaisen toimintamallin mukainen liikenne Raahesta Hämeenlinnaan alkoi vappuaattona. Kuljetuksissa on tarkoitus hyödyntää jatkossa Groupin uusia, monikäyttöisiä ja tehokkaita Sr3-sähkövetureita, jotka pystyvät vetämään aiempaa raskaampia tavarajunia.

VR Transpointin ja SSAB:n laaja yhteistyö sisältää raaka-aine- ja tuotekuljetuksia rautateillä sekä vaihtotöitä tehdasalueilla ja ratapihoilla. Maantielogistiikassa yhteistyö on merkittävää. VR Transpoint kuljettaa SSAB:n teräskeloja ja -levyjä, putkitehtaiden tuotteita sekä rautapellettiä. 

Mäntyharjun onnettomuus lisää vaarallisten aineiden kuljetusten sääntelyä

Mäntyharjun onnettomuus lisää vaarallisten aineiden kuljetusten sääntelyä

HKL:n metrovarikolle aurinkovoimala

HKL:n metrovarikolle aurinkovoimala