Digirataprojekti on tärkeä osa tulevaisuuden raideliikennettä
Rautateiden eri aikakausien turvajärjestelmät vaativat monenlaista erityisosaamista ja tuovat haasteita esimerkiksi kunnossapitoon sekä modernien järjestelmien yhdistämiseen osaksi järjestelmäkokonaisuutta. Digiratahankkeen johtaja Jari Pylvänäinen kirjoittaa blogissaan, että junissa on omat monipuoliset järjestelmänsä ja että ne liittyvät ohjausjärjestelmäkokonaisuuteen mm. kulunvalvonnan rajapinnan kautta.
- Radan varressa olevat laitteet, kuten vaihteet, raidevirtapiirit ja opastimet, vaaditaan nykyään junien turvallisen reitin varmistamiseen. Turvalaitteet ja turvalaitejärjestelmät valvovat ja ohjaavat junan koko reitin sekä saavat tietoa radan varren laitteiden tilasta.
RAUn valtakunnallinen pääluottamusmies (Finrail) Vesa Laitinen toteaa, että koko digirataprojekti on äärimmäisen kunnianhimoinen.
- Tulevaisuuteen tähtäävänä ja tulevaisuuden ongelmia taklaavana se on tärkeä osa tulevaisuuden raideliikennettä.
- Kokonaisuudessaan sen vaikutuksia kaikkiin junaliikenteessä toimiviin ammattilaisiin on toistaiseksi vaikeaa arvioida. Kun se onnistuu ja otetaan käyttöön, niin vaikutuksia on kaikille toimijoille ja rautateitä käyttäville.
Pylvänäisen mukaan liikenteenohjauksen järjestelmät ja uusimmat turvalaitejärjestelmät ovat keskimääräiseltä virkaiältään nuorempia.
- Niiden elinkaaret ovat huomattavasti lyhyempiä kuin vanhempien järjestelmäosien. Tämä on iso muutos, joka on tapahtunut viimeisimpänä, sanotaan viimeisen 20 vuoden aikana. Olemme kuitenkin kokonaisuutena pärjänneet hyvin. Rautatieliikenne on ollut turvallista ja tehokasta.
- Kun vertaamme eurooppalaiseen tasoon, niin olemme kehittäneet monipuolisen liikenteenhallintajärjestelmän, jonka ominaisuudet ovat erinomaista luokkaa. Tämän ovat mahdollistaneet lyhyemmät investointisyklit ja määrätietoinen tahto viedä asioita eteenpäin.