Digiratahanke etsii ratakapasiteetin pullonkauloja
Digiratahankkeessa pyritään tunnistamaan rataverkkomme pullonkaulat.
- Optimaalisella kulunvalvontaratkaisulla on mahdollista saada lisää ratakapasiteettia liikenteen pullonkaulakohtiin. Lisäys riippuu muusta ratainfrasta ja liikennerakenteesta.
Liikennetarjonnan kehittymistä Suomessa on pohdittu työpajoissa, johon on osallistunut asiantuntijoita Väylävirastosta, Finrailista, HSL:stä ja VR:ltä.
- Näin on arvioitu rataosuuksia, joilla kapasiteetista voi tulla pulaa ja johon kulunvalvontajärjestelmän uusimisella voitaisiin vaikuttaa.
- Välttämättömiksi investoinneiksi liikenteen lisäämiselle on tunnistettu Pasila-Riihimäki 2. vaihe ja 3. vaihe sekä Espoon kaupunkirata Kauklahteen.
Kriittisiksi yhteysväleiksi on tunnistettu Helsinki-Tampere-väli kokonaisuudessaan, Helsinki-Kirkkonummi -väli sekä Kotka-Kouvola ja Kouvola-Lappeenranta -välit.
- Suurin osa koko Suomen kaukojunaliikenteestä ja Etelä-Suomen taajamajunaliikenteestä kulkee Helsingin ja Tampereen välillä. Osuudella on runsaasti tavaraliikennettä.