Yle: Pisararataa ei tarvita
Yleisradio kertoo, että Helsingin alle suunniteltua Pisararataa ei välttämättä tarvita.
- Väyläviraston selvityksen mukaan miljardiluokan tunneli-investointi voidaan korvata junakaluston uusimisella ja parantamalla kulunvalvontaa.
Ylen haastatteleman projektipäällikkö Kaisa Kauhasen mukaan uusi radiopohjainen junakulunvalvonta ja vanhan, jo elinkaarensa päässä olevan lähijunakaluston korvaaminen sekä uudet lähijunaliikenteen varikot vapauttaisivat Ilmalan varikon ja Helsingin väliset huoltoraiteet linjaliikenteen käyttöön ja näin kasvava junamäärä mahtuisi Väyläviraston selvityksen mukaan raiteille.
Pisararata olisi kulkenut Helsingin kantakaupungin alla kahdessa vierekkäisessä kalliotunnelissa.
- Suunnitelmassa paikallisjunat oli sijoitettu kulkemaan tunneleissa, mikä vapauttaisi rataverkkoa kaukoliikenteelle ja parantaisi näin ollen junaliikenteen toimivuutta koko maassa.