WSP: Kaupunkiseutujen vastuu raideliikenteestä kasvaa

WSP: Kaupunkiseutujen vastuu raideliikenteestä kasvaa

Kansainvälisen konsulttiyrityksen WSP:n suunnittelija Henri Miettinen kirjoittaa blogissaan, että valtion vastuu raideliikenteestä on ollut merkittävää viime vuosikymmeninä, mutta kuluvalla hallituskaudella vastuuta on pyritty siirtämään kunnille.

- Suomen rautateiden henkilöliikenteen kehitys mullistuu 2030-luvun alussa enemmän kuin vuosikymmeniin.

Miettisen mukaan valtio on osallistunut metro- ja raitiotiehankkeiden rahoitukseen 30 % osuudella, rahoittanut suurimman osan rataverkon investoinneista ja vastannut lähes täysin HSL-alueen ulkopuolisen ostojunaliikenteen rahoituksesta.

- Lisäksi valtio tukee kaupunkiseutujen joukkoliikennettä suoralla tuella ja alennetulla alv-kannalla.  

- Kuluvalla hallituskaudella valtio on kuitenkin päättänyt vähentää tukeaan kaupunkiseuduille tärkeille raideyhteyksille. Viimeisimmissä MAL-neuvotteluissa valtio vähensi rahoitusosuuttaan tulevissa ratikkahankkeissa. Valtio on päättänyt nostaa joukkoliikenteen verokantaa ja poistaa kaupunkiseutujen joukkoliikenteelle osoitetun ilmastoperusteisen tuen.

Miettinen toteaa, että muutos valtion rahoitushalukkuudessa on merkittävä, kun samanaikaisesti sote-uudistus on pienentänyt kaupunkien budjetteja ja infrahankkeiden rakentamiskustannukset ovat kasvaneet.

- Tarve kaupunkiseutujen raideyhteyksien kehittämiselle kasvaa kuitenkin jatkuvasti. Väestön keskittyessä kaupunkeihin niissä tarvitaan tehokkaampia joukkoliikenneyhteyksiä. Liikenteen ilmasto- ja ympäristöhaittojen vähentäminen edellyttää kaupunkirakenteen tiivistämistä uusien ratikkahankkeiden myötä ja nykyisen liikenneinfran käytön tehostamista liikenteen julkisilla ostoilla.  

VR FleetCarelle merkittävä tilaus raskaskuljetusvaunuista Norjan ja Ruotsin Puolustusvoimille

VR FleetCarelle merkittävä tilaus raskaskuljetusvaunuista Norjan ja Ruotsin Puolustusvoimille

Yle: Enemmistö Salon valtuutetuista vastustaa länsirataa - Vain kolme sanoo kannattavansa

Yle: Enemmistö Salon valtuutetuista vastustaa länsirataa - Vain kolme sanoo kannattavansa