WSP: Kaupunkiseutujen vastuu raideliikenteestä kasvaa
Kansainvälisen konsulttiyrityksen WSP:n suunnittelija Henri Miettinen kirjoittaa blogissaan, että valtion vastuu raideliikenteestä on ollut merkittävää viime vuosikymmeninä, mutta kuluvalla hallituskaudella vastuuta on pyritty siirtämään kunnille.
- Suomen rautateiden henkilöliikenteen kehitys mullistuu 2030-luvun alussa enemmän kuin vuosikymmeniin.
Miettisen mukaan valtio on osallistunut metro- ja raitiotiehankkeiden rahoitukseen 30 % osuudella, rahoittanut suurimman osan rataverkon investoinneista ja vastannut lähes täysin HSL-alueen ulkopuolisen ostojunaliikenteen rahoituksesta.
- Lisäksi valtio tukee kaupunkiseutujen joukkoliikennettä suoralla tuella ja alennetulla alv-kannalla.
- Kuluvalla hallituskaudella valtio on kuitenkin päättänyt vähentää tukeaan kaupunkiseuduille tärkeille raideyhteyksille. Viimeisimmissä MAL-neuvotteluissa valtio vähensi rahoitusosuuttaan tulevissa ratikkahankkeissa. Valtio on päättänyt nostaa joukkoliikenteen verokantaa ja poistaa kaupunkiseutujen joukkoliikenteelle osoitetun ilmastoperusteisen tuen.
Miettinen toteaa, että muutos valtion rahoitushalukkuudessa on merkittävä, kun samanaikaisesti sote-uudistus on pienentänyt kaupunkien budjetteja ja infrahankkeiden rakentamiskustannukset ovat kasvaneet.
- Tarve kaupunkiseutujen raideyhteyksien kehittämiselle kasvaa kuitenkin jatkuvasti. Väestön keskittyessä kaupunkeihin niissä tarvitaan tehokkaampia joukkoliikenneyhteyksiä. Liikenteen ilmasto- ja ympäristöhaittojen vähentäminen edellyttää kaupunkirakenteen tiivistämistä uusien ratikkahankkeiden myötä ja nykyisen liikenneinfran käytön tehostamista liikenteen julkisilla ostoilla.