Väylä: Pohjois-Suomen rataverkkoon satsataan paljon lähivuosina

Väylä: Pohjois-Suomen rataverkkoon satsataan paljon lähivuosina

Pohjois-Suomessa on käynnissä tai suunnitteilla lukuisia merkittäviä Väyläviraston ratahankkeita. Satsaukset pohjoisen rataverkkoon ovat merkittäviä.

- Tulevina vuosina raideinfraan investoidaan noin 300 miljoonaa euroa. Hankkeet tukevat elinkeinoelämän, erityisesti teollisen tuotannon, toimintaedellytyksiä ja sujuvoittavat sekä lisäävät tavaraliikenteen kuljetuskapasiteettia. Tavoitteena on, että kaikki nämä hankkeet ovat valmiita 2020-luvun puoliväliin mennessä, Väyläviraston pääjohtaja Kari Wihlman toteaa.

Esimerkkejä viime vuosina käynnistyneistä ratahankkeista ovat Iisalmi-Ylivieska -rataosuuden sähköistys ja Oulun ratapihan turvalaitteiden uusiminen.

Metsä Groupin päätös rakentaa Kemiin uusi biotuotetehdas antoi lisäsysäyksen useiden Pohjois-Suomen ratahankkeiden etenemiselle. Vuoden 2023 loppupuolella valmistuva tehdas tarvitsee nykyistä Kemin sellutehdasta enemmän puutavaraa. Valtio rakentaa puutavarakuljetusten tarpeisiin teitä ja raiteita. Ratayhteyksien kehittäminen palvelee laajemmin alueen metsäteollisuutta ja elinkeinoelämää. Investoinnit tehtaaseen ja infraan tuovat uusia työpaikkoja esimerkiksi puunhankinnan parissa.

Käynnissä tai suunnitteilla noin 20 korjausvelkaa vähentävää ratahanketta, joista merkittävimpiä ovat Kontiomäki-Pesiökylä -radan parantaminen ja Oulu-Kontiomäki -rataosan välityskyvyn nostaminen.

- Muutokset lisäävät rataosuuksien kapasiteettia, kun junia ei tarvitse nykyiseen tapaan pätkiä, vaan täysimittaiset junat pääsevät etenemään keskeytyksettä. Parannukset vähentävät häiriöitä ja kohentavat junien kulun täsmällisyyttä. Kontiomäki-Pesiökylä -radan korjaaminen mahdollistaa isompien junien ja raskaampien kuormien ajamisen, projektipäällikkö Jarno Viljakainen Väylävirastosta kertoo.

Väyläviraston projektipäälliköt Jarno Viljakainen ja Vesa Pakarinen nostavat esille Pohjois-Suomen raakapuun kuormauspaikat, joita rakennetaan lisää ja uudistetaan lähivuosina.

-Kuormauspaikat edistävät elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä turvaamalla toimivat ja sujuvat raakapuun toimitusketjut. Uusia raakapuun kuormauspaikkoja rakennetaan tai vanhoja kunnostetaan kuudella paikkakunnalla. Ensimmäisenä rakentaminen on alkamassa Pellossa ja Kolarissa, Pakarinen muistuttaa.

Väyläviraston projektipäälliköt näkevät erityisen merkittäväksi Vuokatin ja Kontiomäen välisen rataosuuden perusparantamisen vuosina 2020–2022.

Väylävirasto vastaa Kemin ratapihan kahden raiteen pidentämisestä ja sähköistämisestä sekä lisäraideosuuden rakentamisesta Kemin ratapihan pohjoispuolelle. Uudistukset palvelevat pian rakennettavaa biotuotetehdasta. Lisäraideosuus kytkeytyy Metsä Groupin uuteen raideyhteyteen Sahansaareen.

Muutokset nopeuttavat puunkuljetusta Etelä-Suomesta Kemiin, kun puutavaraa kuljettavat junat eivät enää koukkaa Kemin ratapihan kautta, vaan matka jatkuu suoraan tehtaalle. Biotuotetehtaan päässä turvallisuus paranee, kun muutosten myötä vaarallinen tasoristeys poistuu. Metsä Group osallistuu Sahansaaren raideyhteyden osalta hankkeen kustannuksiin.

(Kuva: Ville Rinne)

Yle: Uusien ratayhteyksien satojen miljoonien suunnittelukulut voivat valua hukkaan

Yle: Uusien ratayhteyksien satojen miljoonien suunnittelukulut voivat valua hukkaan

Metron ja lähijunien tulokset paranivat HSL:n viime syksyn kaluston laatututkimuksessa

Metron ja lähijunien tulokset paranivat HSL:n viime syksyn kaluston laatututkimuksessa