Väylä: Lahti–Heinola -radan tasoristeyksiin uusia turvalaitteita

Väylä: Lahti–Heinola -radan tasoristeyksiin uusia turvalaitteita

Väylävirasto ottaa lokakuun alkupuolella käyttöön uusia tasoristeysvaloja Lahti–Heinola -rataosalla. Hankkeen valmistuttua rataosan kaikki tasoristeykset on varustettu turvalaittein.

Kokonaisen rataosan tasoristeysten varustaminen turvalaitteilla on Suomessa harvinaista. Tällä kertaa Lahden ja Heinolan välinen rataosa oli mahdollista varustaa kokonaisuudessaan turvalaitteilla tasoristeysohjelman rahoituksen ja innovatiivisten ratkaisujen ansiosta. Toki rataosalla oli turvalaitteita jo ennestään osassa tasoristeyksistä.

- Olemme etsineet keinoja parantaa tasoristeysturvallisuutta kustannustehokkaasti. Tasoristeysvalot ovat paljon edullisempia kuin perinteiset puomilaitokset, Väyläviraston projektipäällikkö Vesa Ruohomäki kertoo.

Tasoristeysvalo on tasoristeyksen turvalaite, joka ilmoittaa junan kulusta punaisella valolla ja äänimerkillä. Nyt turvallisuudeltaan parannettaviin tasoristeyksiin ei tule puomeja. Tasoristeysvaloa voidaan käyttää tasoristeyksissä, joissa sekä tie- että junaliikenteen liikennemäärä on vähäinen. Lahti–Heinola -hanke on pilotti, jossa testataan uudenlaisen, kustannustehokkaan turvalaitteen soveltumista Suomen rataverkolle.

Osa laitoksista saa käyttöenergiansa aurinkopaneeleista. Hankkeessa haetaan kokemuksia uusitutuvan energian käytöstä tasoristeysten turvalaitteissa. Valmius asentaa omavoimaisia laitoksia antaa vaihtoehdon etäisiin tasoristeyksiin, joihin sähköliittymän saaminen on joko työlästä tai hintavaa.

- On hienoa olla tuomassa uutta tekniikkaa Suomeen. Lahti–Heinola-rataosan tasoristeysvalot ovat erittäin energiatehokkaita ja niillä selvitään pimeän talven yli ilman massiivisia akustoja, tasoristeysvalot rakentaneen Destia Railin projektipäällikkö Markus Fisher toteaa.

Tasoristeysvalot otetaan käyttöön viikolla 41/2020.

Lahti–Heinola-rataosa numeroina:

  • pituus 38 km

  • 33 tasoristeystä

  • 7 puomillista varoituslaitosta

  • 4 valo- ja äänivaroituslaitosta

  • 22 uutta tasoristeysvaloa

  • junien nopeusrajoitus 60 km/h

(Kuva: Niko Pietinen)

Yle: Junat kulkevat puolityhjinä

Yle: Junat kulkevat puolityhjinä

VR tuo maskipakon Ekstra-luokkaan

VR tuo maskipakon Ekstra-luokkaan