Raidepuolue

View Original

Väylä jatkaa junien tärinämittausten tulosten analysointia

Väylä tutki rautatieliikenteen aiheuttamaa tärinää koeajoissa Porin seudulla elokuussa.

- Tavoitteena oli selvittää, millainen vaikutus vaunun kuormausasteella ja junan nopeudella on tärinään, virasto kertoo tiedotteessaan.

Lopulliset tulokset saadaan analysoitua vuoden loppuun mennessä, jonka jälkeen sovitaan mahdollisista toimenpiteistä alueen kuntien, operaattorina toimivan VR-Transpointin ja rahdinantajan kanssa.

- Alustavien tulosten perusteella näyttäisi varmentuvan se käsityksemme, että ulkomaalaisten vaunujen erilainen teliväli on yksi syy suurempaan tärinään, ei niinkään vaunujen kunto. Tulosten mukaan vasta merkittävä nopeuden lasku vähentäisi oleellisesti tärinän tasoa. Tämä taas vähentäisi radalle mahtuvien junien määrää eli heikentäisi matkustajien liikkumista ja elinkeinoelämän toimintamahdollisuuksia, rautatieliikennejohtaja Markku Nummelin kertoo.

Koeajot tehtiin Porin seudulla, mutta tuloksia voidaan hyödyntää valtakunnallisesti. Tärinää on havaittu Porin seudun lisäksi eri puolilla Suomea, erityisesti sellaisilla alueilla, joissa on pehmeä maaperä.

Väylä jatkaa tulosten analysointia ja ilmiön tutkimista yhdessä Tampereen yliopiston kanssa. Tuloksia voidaan hyödyntää pidemmän tähtäimen ratkaisuja haettaessa. Tavoitteena on löytää yhdessä kuntien ja elinkeinoelämän kanssa ratkaisu, joka ei aiheuttaisi kohtuutonta haittaa asukkaille tai elinkeinoelämälle.

Koeajot käynnistettiin, kun radanvarren alueen asukkaiden yhteydenotot tärinää koskien lisääntyivät.