Rautatieliikenteen aiheuttamaa tärinää tutkitaan Porin seudulla

Rautatieliikenteen aiheuttamaa tärinää tutkitaan Porin seudulla

Väylä tiedottaa, että Porin seudun koeajojen tavoitteena on selvittää, millainen vaikutus vaunun kuormausasteella ja junan nopeudella on rautatieliikenteen aiheuttamaan tärinään. Koeajot suoritetaan kahtena viikonloppuna 17.-18.8.2019 ja 23.-25.8.2019.

Koeajot ovat osa alueen kuntien, rataverkonhaltija Väylän, operaattorina toimivan VR Transpointin ja rahdinantajan selvitystä tavarajunien aiheuttamasta tärinästä Porin seudulla. Selvityksen tulosten perusteella arvioidaan, millä toimenpiteillä tärinäongelmaa voitaisiin helpottaa.

- Tavoitteena on löytää tasapaino asukkaiden asumisviihtyvyyden turvaamiseksi ja elinkeinoelämän toimintaedellytysten mahdollistamiseksi, rautatieliikennejohtaja Markku Nummelin Väylästä kertoo.

Koeajot tehdään normaalilla näissä junissa käytettävällä kalustolla ja kuormalla eli käytännössä tyhjänä ja täytenä ajettavilla täyspitkillä tavarajunilla eri nopeuksilla (40 km/h, 50 km/h, 60 km/h, 70 km/h ja 80 km/h). Koejuna ajaa Porin ja Harjavallan väliä.

Koeajoja tehdään muun liikenteen ehdoilla varhaisesta aamusta puoleen yöhön, mikä aiheuttaa tavallista enemmän melua ja tärinää.

- Koeajot lisäävät alueen junaliikennettä. Tästä syystä toivomme erityistä tarkkaavaisuutta alueen tasoristeyksissä. Rautatiealueella liikkuminen on aina ehdottomasti kielletty.

Koeajojen alustavat tulokset käsitellään alueen kuntien, rataverkonhaltijan, operaattorin ja rahdinantajan kesken syksyn 2019 aikana.

Koeajojen taustalla ovat edellisvuodesta alkaen lisääntyneet yhteydenotot radanvarren alueen asukkailta. Yhteydenotot ovat koskeneet lisääntynyttä tärinää.

HSL: Raiderunoissa matkustetaan kaikki aistit avoimina

HSL: Raiderunoissa matkustetaan kaikki aistit avoimina

Lehti: Jäämeren rata toteutuu - Kemi-Haaparanta -radan sähköistäminen avaa yhteyden Narvikiin

Lehti: Jäämeren rata toteutuu - Kemi-Haaparanta -radan sähköistäminen avaa yhteyden Narvikiin