VR: Vuoden 2024 alkupuoliskolla tehtiin ennätysmäärä junamatkoja
Kotimaan kaukojunaliikenteen suosio jatkaa tasaista kasvuaan: vuoden 2024 tammi-kesäkuussa tehtiin 7,4 miljoonaa junamatkaa. Matkustajamäärät kasvoivat 3 % edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Kesäkuussa matkoja tehtiin 1,4 miljoonaa, mikä merkitsee 4 % nousua edellisvuoteen verrattuna.
Junamatkailun suosio jatkuu positiivisena ennätyksellisen vuoden 2023 jälkeen. Vuoden 2024 tammi-kesäkuussa matkustajamäärät kasvoivat 3 % edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Matkailijat valitsevat yhä useammin ympäristöystävällisen junan kulkuvälineeksi, erityisesti vapaa-ajalla. Kaukoliikenteen junien asiakaspaikkojen käyttöaste oli kesäkuussa 53 % eli etenkin ruuhkaisimpien aikojen ulkopuolella junissa on hyvin tilaa. VR on lisännyt ylimääräisiä vaunuja ja junavuoroja useisiin kesätapahtumiin eri puolilla Suomea.
VR Transpointin rautatiekuljetusten volyymit olivat kesäkuussa noin 2,1 miljoonaa tonnia, joka on 17 % enemmän verrattuna viime vuoteen. Vuoden 2024 tammi-kesäkuussa on rautateitse kuljetettu tavaraa noin 10,6 miljoonaa tonnia, mikä on noin 10 prosenttia vähemmän kuin edellisenä vuonna vastaavalla ajanjaksolla. Alkuvuonna volyymeja painoivat merkittävästi poliittiset työtaistelut ja vaikeat talviolosuhteet.
Noin puolet junien myöhästymisistä johtuu radasta
Junien täsmällisyys on keskeinen tekijä matkustajien tyytyväisyydessä. ätllä hetkellä pääradalla on runsaasti mm. ratatöistä johtuvia nopeusrajoituksia, jotka aiheuttavat myöhästymisiä ja jotka sitten kertautuvat esimerkiksi vaihtoyhteyksissä.
Kesäkuussa kaukoliikenteen junien täsmällisyys oli 77 %, kun täsmällisyyttä mitataan viiden minuutin tarkkuudella. Myöhästymisistä lähes puolet (49 %) johtui radasta johtuvista syistä, kuten nopeusrajoituksista tai vaihde- ja sähkövioista. Radan kunnosta ja ylläpidosta vastaa Väylävirasto. Noin viidennes (21 %) myöhästymisistä aiheutui VR:stä johtuvista syistä ja loput muista syistä, kuten ilkivallasta.
VR:n lähiliikenteessä toukokuun täsmällisyys oli 94 %. Myöhästymisistä 35 % johtui radasta aiheutuvista syistä, 55 % muista syistä ja 11 % VR:stä johtuvista syistä.