VR: Junamatkustaminen on ilmastoteko - Yksityisautoilu tuottaa 50 kertaa enemmän päästöjä

VR: Junamatkustaminen on ilmastoteko - Yksityisautoilu tuottaa 50 kertaa enemmän päästöjä

Luontoteema näkyy tänä vuonna VR:n eri kanavissa aiempaa vahvemmin, kun yhtiö aloittaa yhteistyön suosittujen Metsän tarina ja Järven tarina -luontoelokuvien tuotantoyhtiön kanssa. Yhteistyön taustalla on tavoite edistää suomalaisen luonnon tunnettuutta ja säilymistä sekä tehdä sitä entistä saavutettavammaksi, niin junamatkustamisen kuin katsojien ruutujen kautta.

Yhteistyöhön kuuluu muun muassa luontomateriaalin näkyminen VR:n eri kanavissa. Lisäksi yhteistyötä tehdään loppuvuonna ensi-iltansa saavan Tunturin tarina -elokuvan osalta. 

- Me VR:llä haluamme huolehtia, että meillä kaikilla on tulevaisuudessakin puhdas ja ainutlaatuinen suomalainen luonto, josta nauttia. Junamatkustaminen on ilmastoteko, joka edistää tätä: junan tuottamat päästöt ovat vain noin 2 % esimerkiksi yksityisautoiluun verrattuna. Vastuullisuus on meille keskeistä kaikessa toiminnassamme ja odotamme sitä myös kumppaneiltamme. Siksi oli erittäin luonnollista lähteä yhteistyöhön Matila Röhr Productions MRP:n kanssa. Meitä yhdistää sama arvopohja, rakkaus suomalaiseen luontoon ja yhteinen päämäärä sen säilyttämiseksi, VR:n markkinoinnista ja digitaalisista palveluista vastaava Vanessa Lehtinen sanoo.

- Junamatkustamisen suurkuluttajana olen todella iloinen yhteistyöstä VR:n kanssa. Rakkaus luontoon ja sen säilyttäminen vaatii meiltä kaikilta tekoja. Olen saanut elää ja työskennellä Suomen upeassa luonnossa vuosikymmeniä ja kertoa siitä elokuvieni kautta. On hienoa saada Tunturin tarina -elokuvan kumppaniksi yritys, jonka vastuullisuus toteutuu joka päivä ihmisten arkielämässä! Nautin siitä, että voin työ- ja kuvausmatkoilla junassa tehdä töitäni; lukea, kirjoittaa ja katsoa kuvausmateriaaleja, samalla kun matka taittuu. Usein vain istun ja nautin, kun kauniit maisemat kulkevat ohitse, Tunturin tarina -elokuvan ohjaaja Marko Röhr sanoo.

Joulukuussa ensi-iltansa saava Tunturin tarina on luontotrilogian huipennus, joka kertoo suomalaisen luonnon ainutlaatuisuudesta, keskittyen tällä kertaa pohjoisen kauneuteen. Trilogian aiemmat osat ovat saaneet suursuosion. Metsän tarina keräsi Suomen elokuvateattereissa yli 90 000 katsojaa ja Järven tarina yli 191 000 katsojaa, ollen näin Suomen kaikkien aikojen katsotuin dokumentti elokuvateattereissa.

Tunturin tarinan ohjaa Röhr, joka on vastannut sen käsikirjoittamisesta yhdessä Antti Tuurin kanssa. Kuvaukset alkoivat jo kesällä 2018 ja jatkuvat vielä 2020 kevään sekä kesän ajan Lapissa ja Jäämerellä. Kuvauksesta vastaa kansainvälisestikin palkittu Teemu Liakka.

- Tunturin tarinassa pääosassa ovat nukkuvat tunturit; maailman vanhimmat vuoret ja pohjoisen eläimet. Elokuva on myyttinen kertomus pohjoisen erämaista ja ihmisen suhteesta luontoon ja eläimiin. Tunturin tarina vie katsojat läpi Lapin erämaiden, aina Pohjoiselle jäämerelle asti, missä tunturit laskeutuvat meren syleilyyn, Röhr kuvailee.

Tunturin tarinan, kuten muiden MRP:n luontoelokuvien kuvauskohteisiin pääsee usein junalla. Kuvausryhmäläiset ovat tottuneita junamatkustajia. Esimerkiksi Lapin yöjunaan saa helposti oman auton mukaan ja kiireisiin kuvauspäiviin voi pitkän ajomatkan sijaan valmistautua nukkumalla kunnon yöunet ja heräämällä virkeänä perillä. Matkan aikana voi ihailla muuttuvaa maisemaa.

- Olemme iloisia, että juna on ollut tärkeässä roolissa elokuvan teossa tätä kautta. Meillä on sama tavoite: suojelemisen lisäksi haluamme tuoda suomalaisen luonnon entistä saavutettavammaksi kaikille. Junalla voi matkustaa ilmastoystävällisesti Suomen upeisiin luontokohteisiin, joita näkyy jo matkalla. Kaikkea ei kuitenkaan voi tai ehdi junamatkalla nähdä, joten MRP:n elokuvien kautta pääsee ihastelemaan myös niitä ihmeitä ja yksityiskohtia, joita pohjoisen luonnolla on tarjota” Lehtinen toteaa. 

HS: Säännöllinen yöjuna suunnitteilla Ruotsista Saksaan - Jatkoyhteys vaikka lounaspalaveriin Lontoossa

HS: Säännöllinen yöjuna suunnitteilla Ruotsista Saksaan - Jatkoyhteys vaikka lounaspalaveriin Lontoossa

HS: Saksan valtio ja Deutsche Bahn investoivat 86 miljardia rataverkon uusimiseen

HS: Saksan valtio ja Deutsche Bahn investoivat 86 miljardia rataverkon uusimiseen