VR: Kannattavuus parani viime vuoden tasolle

VR: Kannattavuus parani viime vuoden tasolle

VR:n kannattavuus parani vaikean ensimmäisen neljänneksen jälkeen. Junaliikenteen matkamäärät kasvoivat kaupunki- ja kaukoliikenteessä. Liikevaihdon kasvua tukivat kaupunkiliikenteen uudet sopimukset Suomessa ja Ruotsissa sekä kaukoliikenteen yritysosto Ruotsissa. Tavaraliikenteen volyymit kehittyivät positiivisesti teollisuuden kysynnän elpyessä. Strategian toteuttaminen ja tuloskäänteen vauhdittaminen kilpailukyvyn parantamiseksi jatkuvat määrätietoisesti.

- VR:n tulos parani selvästi toisella neljänneksellä ja nosti ensimmäisen vuosipuoliskon kannattavuuden edellisvuoden tasolle vaikean ensimmäisen neljänneksen jälkeen. Liikevaihto kasvoi toisella neljänneksellä 7,8 %. Kasvu johtui lisääntyneistä matkamääristä, kaupunkiliikenteen uusista sopimuksista ja kaukoliikenteen yrityskaupan toteutumisesta Ruotsissa, VR:n toimitusjohtaja Elisa Markula sanoo.

VR:n vertailukelpoinen liiketulos oli 34,6 (15,7) miljoonaa euroa toisella neljänneksellä nostaen tammi-kesäkuun liiketuloksen 17,5 (15,4) miljoonaan euroon. Kannattavuutta paransivat liikevaihdon kasvu ja suunnitellusti etenevä tulosparannusohjelman toteuttaminen.

- Toteutimme kasvustrategiaamme laajenemalla Ruotsin kaukoliikenteeseen MTRX-yrityskaupalla toukokuun lopussa. Suomessa junamatkustamisen kysyntä oli vahvaa toisella neljänneksellä sekä kaukoliikenteessä että kaupunkiliikenteessä.

Suomen kaukoliikenteessä matkamäärät kasvoivat 3,4 % ja asiakaspaikkojen käyttöaste oli 48 % (48 %). Nettosuositteluindeksillä (NPS) mitattu kaukoliikenteen asiakastyytyväisyys laski toisella neljänneksellä vertailukaudesta ja oli 44 (48). Asiakastyytyväisyyteen vaikutti eniten heikentynyt kaukojunien täsmällisyys, joka jäi ratatöiden ja tilapäisten nopeusrajoitusten vuoksi poikkeuksellisen heikolle tasolle 78 % (87 %).

Kaupunkiliikenteessä matkamäärien kasvu ja uudet alkaneet sopimukset Suomessa ja Ruotsissa paransivat selvästi liikevaihtoa toisella neljänneksellä. VR osallistuu aktiivisesti alueellisiin ostoliikenteen kilpailutuksiin koskien sekä raide- että linja-autoliikennettä. Ruotsin kilpaillulla ostoliikennemarkkinalla VR voitti huhtikuussa Tyresön alueen sekä heinäkuussa Norrtågin liikennöintisopimukset.

Tavaraliikenteen liikevaihto kasvoi 4,9 % edellisen vuoden toiseen neljännekseen verrattuna. Rautatiekuljetusten volyymit laskivat -0,9 % ja olivat 5,9 (6,0) miljoonaa tonnia. Vaikka metsäteollisuuden kysyntä elpyi viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna, volyymeihin vaikutti negatiivisesti huhtikuulle jatkunut työtaistelu. Kannattavuutta paransi operatiivisen toiminnan tehostaminen, hinnoittelumuutokset ja energiansäästöohjelma, joka on onnistuneesti vähentänyt rautatieliikenteen energian kulutusta.

- Strategiamme keskittyy kannattavuuteen, kasvuun sekä arvoihin pohjautuvan VR-kulttuurin luomiseen. Rahoittaaksemme yli miljardin euron investoinnit ja varmistaaksemme kilpailukyvyn säilymisen, tavoittelemme vuoden 2027 loppuun mennessä 250 miljoonan euron edestä tulosparannustoimenpiteitä. Investoimme jatkuvasti asiakaskokemuksen parantamiseen samalla kun operatiivista tehokkuutta kehitetään ja kiinteitä kustannuksia tarkastellaan kriittisesti.

- Tyytyväiset asiakkaat ovat toimintamme keskiössä. Oikein kohdennetut ja riittävät valtion investoinnit raideinfraan ovat välttämättömiä junien täsmällisyyden parantamiseksi, sillä myöhästymisistä noin puolet johtuu radan heikosta kunnosta.

Toimivat verkkoyhteydet ovat merkittävä osa junamatkan asiakaskokemusta. Elokuun loppuun mennessä kaikkiin kaukoliikennejuniin on asennettu viisi kertaa nopeampi uusi junaverkko. Junien verkkoyhteyksien parantamiseksi tarvitaan kuitenkin teleoperaattoreiden investointeja radanvarren verkkoinfraan.

VR tukee Suomen hallitusohjelman raideliikennekirjausten toteuttamista. Vapaata markkinaehtoista matkustajaliikenteen kilpailua täydentää julkisesti tuettu, kilpailutettava ostoliikenne. Useilla alueilla on tahto kehittää alueellista ostoliikennettä jo lähivuosina. Ostoliikenteen kalustoyhtiön perustamisella tuettaisiin kilpailun syntymistä niin ostoliikenteeseen kuin markkinaehtoiseen liikenteeseen markkinalle tulon kynnystä alentaen. Kilpailuneutraalin ympäristön luomiseksi VR luopuu asema- ja varikkokiinteistöistä sekä yhtiön omistukseen jääneestä raideinfrasta.

- Kiitän työntekijöitämme sitoutumisesta strategiamme toteuttamiseen ja arvokkaasta työstä asiakkaidemme parhaaksi. Yhdessä jatkamme asiakaskokemuksen kehittämistä sekä Suomessa että Ruotsissa. Välitämme, teemme yhdessä, pyrimme parempaan - arvomme ohjaavat meitä eteenpäin yhteisellä matkallamme.

Näkymät vuodelle 2024

VR odottaa, että vuoden 2024 vertailukelpoinen liiketulos paranee verrattuna vuoteen 2023.

Junamatkustuksen suosio kasvoi vuoden 2023 aikana ennätystasolle. Arkipäivien liike- ja työmatkustaminen sekä vapaa-ajan matkustaminen kasvoivat. Kaukoliikenteen matkamäärien arvioidaan kasvavan edelleen vuoden 2024 aikana.

VR arvioi, että tavaraliikenteen rautatiekuljetusten volyymit kasvavat vuonna 2024 verrattuna edelliseen vuoteen erityisesti vuoden toisella puoliskolla teollisuuden parantuneiden suhdanteiden seurauksena.

Kaupunkiliikenteessä ennen pandemiaa solmittujen pitkäaikaisten sopimusten negatiivisen vaikutuksen kannattavuuteen odotetaan jatkuvan. Tehostamistoimenpiteillä ja sopimuskannan uudistamisella pyritään kannattavuuden parantamiseen, mutta kaupunkiliikenteen kannattavuushaasteiden odotetaan jatkuvan.

IS: Kokoomus kipuilee Turun tunnin junan kanssa - Vakava varoitus perussuomalaisille

IS: Kokoomus kipuilee Turun tunnin junan kanssa - Vakava varoitus perussuomalaisille

Yle: Lähijuna Oulusta Haaparannalle kahden tunnin välein?

Yle: Lähijuna Oulusta Haaparannalle kahden tunnin välein?