VR hankkii runsaasti uutta kalustoa

VR hankkii runsaasti uutta kalustoa

VR etenee uuden lähijunakaluston hankinnassa ja käynnistää selvityksen uuden yöjunakaluston hankinnasta. VR kertoi uuden lähijunakaluston hankinnasta ensimmäisen kerran vuonna 2019. Tavoitteena on toteuttaa molemmat kilpailutukset mahdollisimman nopeasti, vastuullisesti ja perusteellisesti.

- Tavoitteenamme on tarjota aito vaihtoehto henkilöautolle ja nostaa junan kulkumuoto-osuus jopa 10%:iin kaikesta liikenteestä vuonna 2030. Modernilla kalustolla on merkittävä vaikutus matkustusmukavuuteen. Uuden lähiliikennekaluston hankkiminen osoittaa, että VR panostaa lähiliikenteen kehittämiseen ja mahdolliseen kasvuun uusilla alueilla. Uusi yöjunakalusto mahdollistaa puolestaan vuorotarjonnan lisäämisen kysynnän kehittyessä suotuisasti, VR Groupin toimitusjohtaja Rolf Jansson toteaa.

Uusien lähijunien hankinta on välttämätön korvausinvestointi, jolla varmistetaan liiketoiminnan jatkuvuus ja kehittyminen. Uuden lähijunakaluston hankinta koskee alustavasti 25 SmX-junaa, joilla korvataan vanhat, elinkaarensa päässä olevat 36 kpl Sm2-lähijunaa ja 14 kpl Eil- ja 3 kpl Eilf-lähiliikennevaunua. Kyseessä on EU-hankinta, joka on arvoltaan noin 250 miljoonaa euroa.

Hankintaan sisältyvillä optioilla otetaan huomioon muu elinkaarensa loppuun 2030-luvulla tuleva kalusto. Uusien junien lisäksi VR investoi Sm2-kaluston elinkaaren jatkoon vuosina 2020–2023. Sm2-lähijunilla ajetaan parhaillaan D-, G- ja M-junia pääkaupunkiseudulla ja Tampereella.

Uuden yöjunakaluston hankinta sisältää 9 makuuvaunua ja 8 autovaunua. Alustava arvio hankinnasta on noin 35–39 miljoonaa euroa. Hankinnan optioissa lisävaunujen osalta otetaan huomioon olemassa olevan sinisen makuu- ja autovaunukaluston korvaus. Uusi yöjunakalusto tulisi käyttöön nykyisillä reiteillä eli Helsingistä ja Turusta Kolariin, Kemijärvelle ja Rovaniemelle.

VR:n yöjunissa käytetään tällä hetkellä sekä uudempaa että vanhempaa kalustoa. Uusi kaksikerroksinen yöjunakalusto on tehokkaassa käytössä ympärivuotisilla Rovaniemen-, Kemijärven- ja Kolarin-reiteillä. Vanhempaa ns. sinistä yöjunakalustoa käytetään pääsääntöisesti huippusesonkien aikaan jouluna, uutena vuotena, hiihtolomien aikana ja pääsiäisenä.

VR:n yöjunakalusto koostuu 80 makuuvaunusta, joista 50 on uudempia kaksikerroksisia ja 30 yksikerroksisia, ns. sinisiä vaunuja. Lisäksi käytössä on 33 autovaunua, joista 15 on uudempia ja loput 18 vanhempia ns. sinisiä autovaunuja. Lisäksi yöjunakokoonpanoissa on mukana ravintola- ja päivävaunuja. VR muokkaa 10 kpl kaksikerroksisia Ed-päivävaunuja matkatavaratilallisiksi vaunuiksi yöjuniin tämän ja ensi vuoden aikana.

VR:llä on käytössä yhteensä noin 400 vaunua kaukoliikenteessä (sisältää yöjunakaluston) ja yli 60 kahden vaunun runkoa lähi- ja taajamaliikenteessä. Lisäksi VR:llä on käytössä 17 Pendolino-junaa ja 16 kiskobussia. HSL:n käytössä on noin 80 Flirt-junaa ja ne omistaa Pääkaupunkiseudun Junakalustoyhtiö Oy.

Kansanedustaja: VR:n lähes 300 miljoonan hankinnalla suuri vaikutus Kainuulle

Kansanedustaja: VR:n lähes 300 miljoonan hankinnalla suuri vaikutus Kainuulle

Kansanedustaja: Kouvolan raideliikenteen ohjauskeskuksen kokonaisuuden tarkastelu on tarpeellista

Kansanedustaja: Kouvolan raideliikenteen ohjauskeskuksen kokonaisuuden tarkastelu on tarpeellista