VR FleetCarelle 20 vuoden kunnossapitosopimus Venäjän ja Suomen välillä kulkeviin Allergo-juniin

VR FleetCarelle 20 vuoden kunnossapitosopimus Venäjän ja Suomen välillä kulkeviin Allergo-juniin

Venäjän rautatieyhtiö RZD, Karelian Trains ja suomalainen raidekaluston kunnossapitäjä VR FleetCare ovat tehneet 20 vuoden sopimuksen Helsingin ja Pietarin väliä liikennöivien suurnopeusjunien kunnossapidosta ja elinkaaripalveluista alkaen vuodesta 2022. Kalustoon kuuluu yhteensä neljä Alstomin valmistamaa seitsemän vaunun sähköjunaa. Sopimuksen myötä Allegrojen kunnossapito jatkuu edelleen Suomessa Helsingin varikolla.

- Olemme ehdottomasti tyytyväisiä Allegro-junien uuteen kunnossapitosopimukseen. Yhteistyömme kunnossapitäjien kanssa on jatkunut jo yli 10 vuoden ajan ja osoittautunut luotettavaksi, korkealaatuiseksi ja pitkäaikaisen sitoutumisen arvoiseksi. Olemme vakuuttuneita siitä, että monivuotinen kumppanuus mahdollistaa ammattitaitoisen kunnossapidon lisäksi junien kehittämisen teknisesti paremmiksi ja asiakasystävällisemmiksi uusien muutostöiden avulla. RZD:n edustajat ovat tyytyväisiä pitkäaikaiseen sopimukseen luotettavan partnerin kanssa, Karelian Trainsin toimitusjohtaja Viktoria Hurri toteaa.

- Yhteistyö RZD:n kanssa on koko VR Groupille tärkeää niin matkustaja- kuin tavaraliikenteenteessämme. Olemme tyytyväisiä ansaitusta luottamuksesta ja, että sopimus jatkuu VR FleetCaren kanssa kunnossapitotoimintojen osalta. Meillä on vuosikymmenten kokemus sähköjunien elinkaaripalveluista ja erinomaiset fasiliteetit töiden suorittamiseen Helsingissä, VR FleetCaren toimitusjohtaja Kimmo Soini kertoo.

Torstaina allekirjoitettu sopimus jakautuu kahteen kauteen (11 + 9 vuotta) ja sen arvo on merkittävä. Sopimuksen mukaan VR FleetCare vastaa kaluston käyttöiän loppuun saakka niiden kunnossapidosta ja elinkaaren hallinnasta sisältäen huolto-ohjelman mukaiset määräaikaishuollot ja viankorjauksen sekä materiaalihallinnan.

Sopimuksen keskeisenä tavoitteena on kokonaisvaltainen ja laadukas kaluston kunnossapito sekä erinomaisen matkustusmukavuuden ja luotettavan liikennöinnin varmistaminen. Asiakasraportointia kehitetään vastaamaan asiakkaan tarpeita. Tulevaisuudessa asiakas pystyy reaaliaikaisesti seuraamaan junien kuntoa sekä kunnossapitoa tätä varten rakennetun asiakasportaalin kautta.

- Olemme iloisia, että asiakas luottaa meihin ja valitsi meidät. Osaava henkilökuntamme tuntee kaluston varmasti parhaiten. Vastaamalla elinkaaren hallinnasta kaluston suunnitellun käyttöiän loppuun saakka, pystymme takaamaan asiakkaalle korkealaatuista palvelua, VR FleetCaren kaupallinen johtaja Peter Guldbrand sanoo.

Allegrojen kunnossapitoa on tehty jo yli kymmenen vuotta yhteistyössä Helsingin ja Pietarin varikon kesken.

- Allegrojen kunnossapito tehdään pääsääntöisesti Suomessa Helsingin varikolla, mutta Pietarin varikolla huolehditaan operointihuoltojen lisäksi Venäjän rautatiejärjestelmään kuuluvien kulunvalvonta- ja linjaradiojärjestelmien ylläpidosta. Yhteistyömme on sujunut erinomaisesti ja junien käytettävyys sekä luotettavuus ovat olleet erinomaisella tasolla. Tähän pyrimme seuraavat 20 vuotta, Allegrojen kunnossapidosta vastaava liiketoimintajohtaja Toni Harju arvioi.

Helsingin ja Pietarin välillä liikennöidään neljä vuoroa päivässä. Matka kestää 3,5 tuntia. Ennen koronaepidemiaa Allegron matkamäärät olivat ennätysvauhdissa ja vuonna 2019 kasvua oli reilut 15 prosenttia. Tavallisesti junalla kulkee noin puoli miljoonaa ihmistä vuosittain.

LVM ja VR alustavaan neuvottelutulokseen junien ostoliikenteestä

LVM ja VR alustavaan neuvottelutulokseen junien ostoliikenteestä

Väylä: Digirata etenee allianssimuodossa

Väylä: Digirata etenee allianssimuodossa