Vihreät haluaa Suomen lähijunaan
Vihreät esittää Suomen suurille kaupunkiseuduille uutta lähijunien pilottikokeilua, jolla tuodaan miljoona suomalaista säännöllinen lähijunaliikenteen pariin ja vanhojen lättähattujen seisakkeet takaisin isoille kaupunkiseuduille.
Lähijunaliikenteellä on Suomessa pitkät perinteet. Vielä 1970- ja 1980-luvuilla Suomen kaupunkiseuduilla kuljettiin kaupungin sisäisiä matkoja lättähattujunilla. Kun kaupungit täyttyivät autoista, monet vanhat lähijunapysäkit ja seisakkeet purettiin, mutta valmiit paikat seisakkeille jäivät jäljelle. Nyt on hyvä aika palauttaa kattava lähijunaliikenne Suomeen. Vihreät esittää lähijunaliikenteen pilottikokeiluja ja seisakkeiden palauttamista isoille kaupunkiseuduille.
Lähijunaliikenteen pilottikokeilulla tuodaan miljoona suomalaista lähijunaliikenteen pariin eri puolilla Suomea. Säännöllinen lähijunaliikenne tulee aloittaa vuoteen 2023 mennessä Turun, Tampereen, Oulun, Lappeenrannan, Lahden ja Kouvolan kaupunkiseuduilla. Seisakeverkoston palauttaminen tulee aloittaa kyseisillä kaupunkiseuduilla tällä hallituskaudella ja saattaa loppuun vuoteen 2030 mennessä.
Lähijunapilotit on toteutettava siten, että lähijunien maksaminen on mahdollista alueellisella joukkoliikennelipuilla.
Lähijunaliikenne on tehokkain tapa siirtää kaupunkiseuduillla ihmisiä yksityisautoilusta nopean ja vähäpäästöisen joukkoliikenteen pariin. Suomen hallitus on linjannut, että kotimaan liikenteen päästöt on puolitettava vuoteen 2030 mennessä. Lisäämällä lähijunayhteyksiä päästään lähemmäksi tavoitteen toteutumista. Lähijunien päästöt ovat jopa 98 prosenttia pienemmät kuin henkilöautoliikenteen päästöt.
Vuonna 2020 toteutettiin lähijunapilotti muun muassa Tampereen ja Nokian välillä. Pilotti osoitti, että jopa koronavuonna lähijunien käyttäjämäärä kasvoi jopa 47 prosenttia. Muilla alueilla tehdyissä pienemmissä piloteissa on ollut menestystä. Vihreät tähtää suurten kaupunkiseutujen systeemiseen muutokseen, jossa lähijunaliikenteestä tehdään joukkoliikenteen kivijalka.
Lähijunapilotit on käynnistettävä VR:n tai alueellisen joukkoliikenteen kuntayhtymän johdolla siten, että lähijunat saadaan vuoteen 2023 mennessä liikkeelle. Lähijunien laajemman kehittämisen puolesta Suomessa on perustettava Väyläviraston, liikenne- ja viestintäministeriön, isojen kaupunkiseutujen ja VR:n yhteistyöelin edistämään lähijunaliikenteen pilotointia. Samalla on varmistettava, että lähijuna-asemien yhteydessä on riittävästi liityntäpysäköintipaikkoja ja joukkoliikenteen liityntäliikenne asemille toimii.
Puolue ehdottaa tarkkoja lähijunareittejä ja pohtii niiden käyttäjäpotentiaalia.
(Kuvituskuva: HSL)