Uusi VR-wifi on asennettu yli 60 prosenttiin kaikista kaukojunista

Uusi VR-wifi on asennettu yli 60 prosenttiin kaikista kaukojunista

VR:n kaukoliikenteen juniin on tulossa kevään ja kesän aikana uusi, jopa viisi kertaa aiempaa nopeampi ja tasalaatuisempi langaton junaverkko. Uuden junaverkon tunnistaa nimeltä ”Uusi VR-wifi”. Radanvarren katvealueille tarvitaan kuitenkin vielä lisää teleoperaattoreiden tukiasemia ja tiedonsiirtokapasiteettia. 

VR uusii parhaillaan kaukoliikenteen junien verkkoyhteyksiä päivittämällä junien reitittimet ja antennit. Uudet laitteet hyödyntävät kaikkien operaattoreiden 4G- ja 5G-verkkoja. Tällä hetkellä uudet laitteet on asennettu jo yli 60 prosenttiin kaikista kaukoliikenteen junista.

- Junien toimivat verkkoyhteydet ovat merkittävä tekijä sekä vapaa-ajan ja työmatkaliikenteen kannalta. Junawifi-uudistuksemme on edennyt hyvin ja tavoitteenamme on, että uusi junaverkko olisi käytössä kaikissa kaukoliikenteen junissamme kesän aikana. Yhteyksien parantamiseksi tarvitaan kuitenkin operaattoreiden panostuksia verkkoon ja uusiin tukiasemiin katvealueille. Ilman niitä signaali ei kulje eikä netti toimi kaikilla rataosuuksilla, VR:n toimitusjohtaja Elisa Markula toteaa.  

Matkan aikana toimivat verkkoyhteydet ovat tärkeä osa junamatkan asiakaskokemusta. Monet asiakkaat haluavat käyttää matkustusajan esimerkiksi työn tekemiseen tai viihteeseen.

- On hienoa huomata, kuinka uusi junawifi näkyy jo nyt myönteisenä asiakaspalautteena ja käyttökokemuksena asiakastutkimuksissamme. Toivomme, että tämä uudistus lisää osaltaan junan suosiota ympäristöystävällisenä vaihtoehtona työmatkustukseen.

Hallintoneuvosto kannustaa panostamaan verkkoyhteyksiin

VR:n hallintoneuvosto muistuttaa kannanotossaan, että kaukoliikenteessä matkustaa yli 15 miljoonaa matkustajaa (2023) ja että junien verkkoyhteyksistä on tullut hyvin merkittävä tekijä kestävän vapaa-ajan sekä työmatkaliikenteen kannalta.

- Toimiva nettiyhteys mahdollistaa työnteon ja etäpalaverit myös junamatkojen aikana, laajentaa työssäkäyntialueita sekä lisää ympäristöystävällisen junan käyttöä liikematkoissa. Samalla se entisestään kasvattaa junamatkustuksen viihtyisyyttä mahdollistamalla netin käytön vapaa-ajan tarkoituksiin.

Hallitusohjelmassa on todettu, että junien tietoliikenneyhteyksien nopeutta ja toimintavarmuutta edistetään. VR investoi juniensa sisäverkkoihin yli viisi miljoonaa euroa. VR:n investoinneilla junakuuluvuushaasteita ei kuitenkaan yksin ratkaista. Suurin tekninen ongelma on se, että Suomen rataverkon varrella on paljon heikon kuuluvuuden alueita, minkä vuoksi signaali ei kulje eikä netti toimi kaikilla rataosuuksilla. Radanvarsialueille tarvitaan teleoperaattoreiden toimesta lisää verkkoinfraa eli tukiasemia ja tiedonsiirtokapasiteettia.

- Junien tietoliikenneyhteyksiä ja matkaviestinverkkoja tulisi kehittää laajassa yhteistyössä valtion, viranomaisten, teleoperaattorien, kuntien ja VR:n kanssa.

Liikenne- ja viestintäministeriö on päättänyt viime hallituskaudella 4,7 miljoonan euron määrärahasta, joka kohdennettaisiin radanvarsialueiden verkkokapasiteetin lisäämiseen. Määrärahan tavoitteena on tukiasemien määrän lisääminen, jonka myötä voitaisiin rakentaa kymmeniä uusia tukimastoja heikon kuuluvuuden alueiden vähentämiseksi. Aikaikkuna määrärahan käytölle umpeutuu vuoden 2024 aikana.

- Valtion rahoituksen lisäksi teleoperaattoreiden tulisi kehittää matkaviestinverkkoja palvelemaan entistä paremmin myös kasvavaa ja kestävää junamatkustamista. Kuntien puolestaan tulisi huolehtia, että rakennuttajat saavat tarvittavat luvat tukiasemien rakentamista varten.

VR:n hallintoneuvosto kannustaa osapuolia jatkamaan tiivistä yhteistyötä radanvarsialueiden verkkoinfran kehittämiseksi ja sitä kautta junien tietoliikenneyhteyksien parantamiseksi.

Rautatiealan Unionin RAUn osastot: Fintraffic Raide painostaa työntekijöitä lakonalaiseen työhön

Rautatiealan Unionin RAUn osastot: Fintraffic Raide painostaa työntekijöitä lakonalaiseen työhön

VR:  Pääsiäisen päiväjunissa vielä tilaa

VR: Pääsiäisen päiväjunissa vielä tilaa