Suomalaisyritys mukana Rail Baltican rakentamisessa

Suomalaisyritys mukana Rail Baltican rakentamisessa

Virossa Rail Baltican rakentamisesta ja kehittämisestä vastaa valtion omistama yhtiö Rail Baltic Estonia OÜ. Monivuotinen hanke on Viron historian suurin julkinen hanke. Se on saanut EU:n tukea ja sillä on suuri geopoliittinen merkitys. 

Rail Baltic Estonia OÜ kilpailutti hankkeen hankinnan maantieteellisesti kahdessa osassa ja päätti maaliskuussa 2025 voittajista. Uuden linjan suunnittelun ja rakentamisen Pärnusta Latvian rajalle Iklaan voitti ryhmittymä, jossa ovat Bouygues Travaux Publics (Ranska), Budimex SA (Puola), KMG Infra OÜ (Viro), WSP Finland ja Ingérop Conseil et Ingénierie (Ranska). Sopimuksen arvo on arviolta 332 miljoonaa euroa ja optioiden kera noin 392 miljoonaa euroa. Rakennettavalla rataosuudella on pituutta 58,08 km. Rataosuudelle sijoittuu kaksi asemaa. Kehitysvaihe on alkanut toukokuussa 2025. 

- Hanke tulee työllistämään kymmeniä tai jopa toista sataa asiantuntijaamme. Suunnittelussa työllistäviä tekniikka-aloja ovat rata-, liikenne-, infra-geo- ja pohjarakennus-, ympäristö-, arkkitehtuuri-sekä silta- ja taitorakennesuunnittelu. Hankkeen erityispiirteiden vuoksi Ympäristönkestävyyden ja vuorovaikutuksen asiantuntijamme ovat tärkeässä roolissa, WSP Finland kertoo tiedotteessaan.

- Vastaavan kokoluokan greenfield-hankkeita on harvoin Suomessa. Edellinen oli Kerava-Lahti oikorata. Väylä rakennetaan neitseelliseen maastoon ja työ tarjoaa suunnittelijoille ainutlaatuisen mahdollisuuden optimoida ratkaisuja ilman olemassa olevan infran rajoituksia. Yhteistyö yhden urakoitsijan kanssa mahdollistaa massatasapainon optimoinnin koko matkalla. 

WSP:n mukaan hankkeen erityispiirteenä on se, että varhaisessa vaiheessa olevat ympäristötoimenpiteet on toteutettava oikea-aikaisesti tiiviissä vuorovaikutuksessa suunnittelun kanssa.

- Tämä tuo sekä mahdollisuuksia suunnitteluratkaisuihin, että asiantuntijatarvetta ympäristöasioihin. Etelä-Viron maaperä ja tasainen maasto tuovat haasteita erityisesti geotekniikan ja kuivatuksen kannalta. Lisäksi hanke kulkee lähellä Natura 2000 -alueita, mikä vaatii erityistä huomiota ympäristön suojelemiseksi. Virossa sidosryhmäyhteistyö ja paikallisten asukkaiden osallistaminen ovat keskeisiä. 

Rail Baltica -hankkeessa käytetään allianssimallia, joka on hyvin samanlainen kuin Suomessa käytettävä malli. Allianssimalli mahdollistaa tiiviin yhteistyön ja parhaiden käytäntöjen hyödyntämisen.  

Allianssin kokoonpano on lisäksi mahdollisuus toimia ainutlaatuisessa kansainvälisessä ympäristössä. WSP Finlandin kumppanit ovat tehneet suuria infrahankkeita mm. Australiassa, Isossa-Britanniassa, Aasiassa ja Etelä-Amerikassa.

- He ovat tuoneet mukanaan arvokasta osaamista.  

Työtä tehdään Tallinnassa samassa bigroom-tilassa yhdessä Tallinna-Pärnu-välin allianssin kanssa, joten yhteistyö kattaa Rail Baltican koko Viron osuuden. 

(Kuvassa Pärnun tuleva asema)

VR: Kivimiehet onnittelevat 475-vuotiasta Helsinkiä

VR: Kivimiehet onnittelevat 475-vuotiasta Helsinkiä