Saksa tukee junaliikennettä miljardeilla - Tavoitteena enemmän matkustajia ja tavaraa raiteilla
Saksan sosialidemokraattien SPD:n liittopäiväryhmän puheenjohtajana toimiva Sören Bartol kertoo Twitterissä, että valtio aikoo tukea raideliikennettä miljardeilla. Tämä liittyy Saksan kunnianhimoiseen ilmastopakettiin.
- Seuraavan 10 vuoden aikana vahvistamme Deutsche Bahnia 10 miljardilla eurolla omaa pääomaa. Tämä mahdollistaa lisää investointeja sähköistämiseen, digitalisointiin ja parempaan palveluun.
Hänen mukaansa junalippujen arvonlisäveroa alennetaan.
- Samalla lopetamme epäreilun kilpailun lentoliikenteen kanssa ja torjumme halpalentoja.
- Vahvistamme rautateiden tavaraliikennettä.
Bartol sanoo, että rautateiden tavaraliikennettä on tarkoitus tukea niin että myös pienemmät kuljetukset ohjautuisivat rautateille.
- Nostamme suuripäästöisten kuorma-autojen verotusta.
Saksan valtio aikoo tukea enemmän lähiliikennettä ja kehittää sekä lisätä linja-auto- ja junayhteyksiä.
Bartol kertoo julkisen liikenteen vahvistamisesta.
- Bussien ja junien 365 euron vuosilippu etenee. Liittohallituksena tuemme vielä kymmentä kaupunkia mallien kokeiluissa.
- Tuemme raitiovaunujen, metrojen ja linja-autojen uuden infrastruktuurin kehittämistä lisävaroilla sekä kunnallis- ja liikennelain nojalla.
Saksan liikenneministeriön mukaan lisäsatsaus raiteisiin olisi peräti 11 miljardia eli miljardi vuodessa 2030 asti. Kaukoliikenteen lippujen arvonlisäveroprosenttia lasketaan 19:sta 7:ään ja tämä alennus siirretään lippujen hintoihin. Lähijunaliikenne saa kaksi miljardia euroa.
Saksan liikenneministeri Andreas Scheuer puolestaan twiittasi, että rautatieliikenne on aktiivista ilmastonsuojelua.
(Kuva: Raitiotietä rakennetaan Berliinissä. Kuva: Pekko Oksanen)