SAK:n asiantuntija: Hallitus purkaa Suomen hyvin toimivan ja tehokkaan rautatiejärjestelmän
SAK:n elinkeinopoliittinen asiantuntija Sauli Hievanen ihmettelee Kansan Uutisten haastattelussa, miksi hallitus on kilpailuttamassa ja pilkkomassa kiireellä Suomen kansainvälisissä vertailuissa hyvin tehokkaaksi todettua rautatiejärjestelmää.
Lehti kertoo, että koko rautateiden henkilöliikenne aiotaan avata kilpailulle vuoteen 2026 mennessä.
Hievanen toteaa liikennepolitiikan olleen aiemmissa hallituksessa pragmaattista.
- Nyt on enemmän ideologisia tavoitteita ja hirveä kiire saada muutoksia aikaan.
Suurin syy Suomen rautateiden tehokkuuteen on Hievasen mukaan kaluston käytön tehokkuus: samaa veturikalustoa käytetään tavara- ja henkilöliikenteessä. Nyt hallituksen kilpailutusmallissa niiden kalustot eriytetään.
- On liian riskialtista sälyttää tulevaisuuden miljardi-investointeja valtion kalustoyhtiön kannettavaksi. Kilpailu on hyvästä, mutta ulkomaiset yhtiöt tulkoot omalla kalustolla kauko- ja tavaraliikenteeseen, Hievanen toteaa Kansan Uutisille.
Raideammattilaisten puheenjohtaja Teppo Järnstedt ja Veturimiesten liiton puheenjohtaja Tero Palomäki yhtyvät Hievasen esittämään rautateiden kilpailutusmallin arvosteluun.