Rautatientorin metroaseman paloturvallisuustyöt valmistuivat etuajassa

Rautatientorin metroaseman paloturvallisuustyöt valmistuivat etuajassa

Rautatientorin metroaseman paloturvallisuuden parantamishanke on valmistunut kaksi kuukautta etuajassa. Kaupunkiliikenne Oy paransi metroaseman paloturvallisuutta ja viihtyisyyttä uusimalla järjestelmiä, laituritason ja liukuportaiden valaistusta sekä pintamateriaaleja.

– Lähes vuoden kestäneen hankkeen aikana useimpia matkustajia koetteli kesällä toteutettu kolmen kuukauden liikennöintikatko, joka onnistui suunnitellusti. Urakan työt jatkuivat kesän jälkeen ilman matkustajille aiheutuneita häiriöitä ja urakka valmistui noin kaksi kuukautta etuajassa. Kokonaisuudessaan haastavan hankkeen ohjaus ja toteutus onnistuivat erinomaisella yhteistyöllä suunnittelijoiden, urakoitsijan, HSL:n sekä Kaupunkiliikenteen asiantuntijoiden kesken, Kaupunkiliikenne Oy:n projektipäällikkö Susanna Saloranta kertoo.

Rautatientorin metroaseman paloturvallisuutta parannettiin monin keinoin. Metron tunneleihin ja rata-alueelle asennettiin uudet savuovet, joilla erotetaan metrotunnelit ja laiturialue toisistaan savunmuodostumistilanteessa.

Liukuportaiden alaosaan metron laituritasolle asennettiin savusulkuovet. Tulipalon syttyessä ovet sulkeutuvat, jolloin palo ei leviä aseman lippuhalliin tai muihin kerroksiin.

Metrolaiturien yläosaan rakennettiin savuotsa koko laiturin pituudelle erottamaan metrolaituri ja raidealue toisistaan. Asemalle asennettiin koko metrolaiturialueen kattava sprinklerisammutusjärjestelmä. 

Turvallisuuden lisäksi valaistusta parannettiin

Aseman viihtyisyyttä lisättiin uusimalla valaistusta sekä pintamateriaaleja laituritasolla ja liukuporrasalueella. Uudet LED-valaisimet ovat energiatehokkaampia ja niiden valo on miellyttävämpi silmälle.

Laiturialueen akustiikkaa parannettiin uusimalla alakattoalueita ja lisäämällä uusia ääntä vaimentavia pintoja.

Savusulkuovien ja savuotsien rakenteisiin asennettiin opastenauhat, joissa on metrojana ja muuta opastetietoa. Samanlaiset laiturialueen opastenauhat ovat käytössä Lauttasaaren ja Kivenlahden välisillä asemilla.

Metroaseman paloturvallisuus päivitettiin nykyaikaan

Laiturialueen sähkönjakelu-, tele- ja turvajärjestelmät vaihdettiin vastaamaan nykyisiä vaatimuksia. Rautatientorin paloturvallisuutta oli välttämätöntä parantaa aseman käyttäjien turvallisuuden ja viranomaisten asettamien paloturvallisuusvaatimusten vuoksi.

Paloturvallisuuden parantamistyöt alkoivat maaliskuussa 2024. Mittavimmat työt tehtiin kesällä 2024, jolloin Rautatientorin metroasema oli suljettuna metroliikenteeltä kolme kuukautta. Töitä tehtiin laiturialueella, liukuportaissa, metroradalla ja tunneleissa. Hankkeen pääurakoitsijana toimi VM Suomalainen Oy. Paloturvallisuuden parantamishankkeen kokonaiskustannukset jäävät alle hyväksytyn hankesuunnitelman 16,4 M€.

Rautatientorin metroaseman paloturvallisuuden parantamishanke toteutettiin ensimmäisenä vaiheena ennen metroaseman muuta varsinaista perusparannusta. 

Rautatientorin metroaseman kehittäminen jatkuu

Metroasemaa tullaan uudistamaan lähivuosina. Kaupunkiliikenne on aloittanut Rautatientorin metroaseman perusparannuksen ja kaupallisen kehittämisen suunnittelun. Tavoitteena on uusia elinkaaren ja käyttöikänsä päässä olevat tekniset järjestelmät sekä parantaa matkustajien viihtyvyyttä, turvallisuutta ja vaihtoyhteyksiä. Tämänhetkisen arvion mukaan hankkeen rakennustyöt toteutetaan vuosina 2027–2028. Hankkeen suunnittelu ja projektinjohtourakoitsijan valintaprosessi ovat käynnissä. Perusparannuksen suunnitteluun ja ajoitukseen vaikuttavat Kaivokadun ympäristön muut hankkeet.

Lehti: VR kaavailee Haaparantaan jopa kolmea junavuoroa

Lehti: VR kaavailee Haaparantaan jopa kolmea junavuoroa

Tampereelle saapunut jo 25. raitiovaunu

Tampereelle saapunut jo 25. raitiovaunu