Ratikkahanke nytkähti eteenpäin Turussa - Rakentamisen kilke on kasvun ja elinvoiman ääni

Ratikkahanke nytkähti eteenpäin Turussa - Rakentamisen kilke on kasvun ja elinvoiman ääni

Turun raitiotiehanke ottaa askeleen eteenpäin, kun huolella valmisteltu raitiotien yleissuunnitelma lähetetään lausunnoille ja kaupunkilaisten kommentoitavaksi.

- Raitiotiehanke on Turulle ja Turun seudulle tärkeä kaupunkikehityshanke, joka vauhdittaa kaupunkia kestävään kasvuun, kaupunki kertoo tiedotteessaan.

Lausunnoille lähtevässä yleissuunnitelmassa on nyt valmisteltu ensimmäinen 11 kilometrin pituinen raitiotieosuus sataman ja Varissuon välille. Raitiotietä suositellaan myös linjattavaksi satamasta Humalistonkatua pitkin kauppatorille päätyen Varissuolla Pelttarinkadulle. 

Sidosryhmillä on kesäkuun loppupuolelle asti aikaa antaa lausuntonsa raitiotien yleissuunnitelmasta.

Kaupunkilaiset pääsevät ottamaan kantaa suunnitelmaan verkossa ja yleisötilaisuuksissa. Lausuntojen perusteella yleissuunnitelmaan on mahdollisuus vielä tehdä täydennyksiä ennen kuin kaupunginhallitus syksyllä 2023 päättää toteutussuunnittelusta ja raitiotien reitistä.

Turun kaupunginhallitus käsittelee esitystä lausunnoille lähettämisestä maanantain 22.5. kokouksessaan.  

Yleissuunnitelmassa on mukana yli 20 erilaista vaikutusarviointia raitiotiehankkeesta. Hankkeella on laaja-alaisia vaikutuksia Turun kaupunkikehitykseen ja niitä on lausunnoille lähtevässä kattavassa materiaalissa tarkasteltu muun muassa asuntotuotannon, yritysvaikutusten, kiinteistötaloudellisten tulojen sekä verotulojen kehityksen näkökulmasta.

Raitiotielinjaus on osa määrätietoista kaupunkikehittämistä, jota Turussa tehdään tulevina vuosina. Turun tavoitteena on olla kaupunki, joka kiinnostaa myös Suomen ulkopuolella ja on vahva osa Suomen kasvukolmiota.

– Raiteet, niin Tunnin juna, kuin nyt lausunnoille lähtevä ratikka ovat yksi askel kohti päämäärää. Investoinnit ovat tietenkin mittavia, mutta niin ovat niiden myönteiset vaikutukset, taloudelliset vaikutukset mukaan lukien, mikäli näiden kaupunkikehityshankkeiden täysimääräinen potentiaali pystytään hyödyntämään. Keskeistä on hankkeen tarkastelu erityisesti elinvoiman ja kasvun näkökulmasta. Rakentamisen kilke on kasvun ja elinvoiman ääni. Silloin tietää, että kaupunki menee eteenpäin, Turun pormestari Minna Arve sanoo. 

Turun raitiotie on liikenne- ja kaupunkikehityshanke. Reitin varsi on kaupungin merkittävä kasvusuunta tulevina vuosikymmeninä ja raitiotie yhdistäisi reitin varren alueet tiiviimmin toisiinsa. Saavutettavuuden paranemisesta hyötyisivät niin satama, keskusta, Tiedepuiston alue kuin Varissuon alue.

Raitiotien kasvuvaikutukset ulottuvat suoraan raitiotiereitin varrella oleville asuinalueille ja solmupisteisiin sekä laajemmalle koko kaupungin alueelle. Reitin varrelle kehittyy uutta asumista, palveluja sekä työpaikkoja. Raitiotie on osa yleiskaavan joukkoliikenteen laatukäytäväverkostoa ja siten keskeinen osa Turun liikennejärjestelmää.

– Raitiotie on kokonaisvaltainen ja strateginen kaupunkikehityshanke, joka määrittää Turun ja koko kaupunkiseudun kehitystä vuosikymmenien päähän, kaupunkisuunnittelujohtaja Timo Hintsanen kertoo. 

Raitiotiehankkeella halutaan vahvistaa luottamusta Turun alueen pitkäjänteiseen, ennakoitavaan ja strategiseen kehittämiseen. Toimiva joukkoliikenneratkaisu on kaupungille linjaus, jolla halutaan asemoitua kasvavien ja kiinnostavien kaupunkiseutujen joukkoon, niin asukkaiden, yritysten, investointien kuin matkailijoiden näkökulmasta. 
 
– Raitiotie vahvistaa myönteistä kierrettä, jossa Turun ja sen kaupunkiseudun kasvu, kiinnostavuus ja tunnettuus vahvistuvat ja Turun maine eteenpäin katsovana kaupunkina nousee uudelle tasolle. On selvä, että kasvava ja rohkeita päätöksiä tekevä kaupunki huokuu elinvoimaa ja vetovoimaa, joka kiinnostaa laajasti, Turun tutkimusjohtaja Timo Aro toteaa. 

Satama–Varissuo -raitiotien reitiksi suositellaan linjausta, joka kulkee satamasta Humalistonkatua kauppatorille päätyen Varissuolla Pelttarinkadulle. Tuomiokirkon kohdalla suositellaan Uudenmaankatu–Hämeenkatu -reittiä kulkevaa linjausta. Raitiotien varikko on suunniteltu Iso-Heikkilään Kiertotähdentien päähän. 

Raitiotien Satama–Varissuo -linjausvaihtoehdon infrastruktuurin ja varikon kustannusarvio on 333 miljoonaa euroa. Valtionosuudeksi hankkeesta on oletettu 30 prosenttia, joka tarkoittaa noin 100 miljoonaa euroa. Lisäksi raitiovaunujen hankinnan kustannusarvio on 39 miljoonaa euroa. 

Raitiotie tukee kaupungin tavoitteita kilpailukyvyn, kasvun, vetovoiman ja kestävän kaupunkirakenteen näkökulmista. Lisäksi se mahdollistaa sujuvan liikennejärjestelmän ja houkuttelevan joukkoliikenteen sekä parantaa asukkaiden viihtyvyyttä ja hyvinvointia.

– Laaditun yleissuunnitelman aikana on saatu lisätietoa toteutuneesta Tampereen raitiotiestä sekä Vantaan raitiotiestä, jonka hankesuunnitelma valmistui juuri. Näiden perusteella raitiotien kaupunkikehitysvaikutukset olisivat arvioitua suurempia, projektipäällikkö Juha Jokela arvioi.

Turun kaupunginvaltuusto tekee investointipäätöksen raitiotien toteutussuunnitelman ja vahvistuneen kustannusarvion perusteella. Toteutussuunnittelun aikana suunnitelmat, kustannusarviot sekä vaikutusarviot tarkentuvat siten, että investointipäätös voidaan tehdä, kustannus- ja kannattavuusarvion pohjalta, kuten pormestariohjelmassa on sovittu.  

Tämän hetken arvion mukaan investointipäätös voisi ajoittua loppuvuodelle 2025. Raitiotien rakentamisen arvioidaan kestävän noin viisi vuotta. 

Päätöksenteon tueksi pyydetään Turun raitiotien yleissuunnitelman tarkennuksesta lausuntoja sidosryhmiltä sekä mielipiteitä kansalaisilta 25.6.2023 mennessä.  

Turkulaisten näkemyksiä kerätään avoimessa verkkokyselyssä Kerro kantasi -palvelussa. Turun kaupunki järjestää lisäksi yleisötilaisuuden ennen lausunnon jättämisajan päättymistä 25.6.

Tasoristeyksien poistaminen jatkuu Tampereen ja Porin välillä

Tasoristeyksien poistaminen jatkuu Tampereen ja Porin välillä

Raideammattilaiset valitsi uuden puheenjohtajan

Raideammattilaiset valitsi uuden puheenjohtajan