PAM: Avecran junapalveluhenkilökunta yhä ilman uutta sopimusta

PAM: Avecran junapalveluhenkilökunta yhä ilman uutta sopimusta

Palvelualojen ammattiliiton PAMin ja Avecra Oy:tä edustavan MaRa ry:n välillä käytävissä neuvotteluissa pöydällä ovat palkankorotusten taso ja korvauksen määrä työvuoroon kuuluvien matkojen väliseltä ajalta. Asiasta kertoo PAM tiedotteessaan.

VR-Yhtymän täysin omistama Avecra Oy tarjoaa ravintola-, kahvila- ja kioskipalveluita rautatieasemilla ja kaukoliikenteen junissa. Yhtiössä työskentelee noin 300 työntekijää ja esimiestä, joiden työehdoista sovitaan PAMin ja työnantaja Avecran välillä sovitussa työehtosopimuksessa.

Koronapandemian puhjettua keväällä junapalveluhenkilökunnan työehtosopimusneuvottelut jäivät tauolle. PAM ja Avecra Oy:tä edustava Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry sopivat yhteisesti maaliskuussa, että sopimuskautta jatketaan koronapandemiasta johtuvista syistä syyskuun loppuun saakka.

Neuvottelut käynnistettiin uudelleen syyskuun alussa. Koronasta huolimatta PAMin tavoitteena oli saada uusi sopimus neuvoteltua jo kertaalleen jatketun sopimuskauden päättymiseen mennessä. Näkyvissä ei ollut aikatauluun liittyviä haasteita, koska Avecran omistaja VR oli jo keväällä sopinut muille yhtiössä työskenteleville työntekijöilleen, kuten junien konduktööreille, työehdot toisten neuvotteluosapuolten kanssa.

- Toisin kävi, neuvottelut eivät edenneet syksyn aikana oikeastaan lainkaan. Toistuvista neuvotteluyrityksistä huolimatta eteenpäin pääseminen on ollut hidasta. Vaikuttaa lähes siltä, ettei työnantajalla ole kiirettä uuden työehtosopimuksen aikaansaamiseksi, sopimusasiantuntija Sirpa Moilanen toteaa. 

Neuvottelujen tuloksettomuudesta johtuen PAM päätti katkaista neuvottelut keskiviikkona 2.12. 

- Työntekijöiden kannalta jatkuva odottelu on kohtuutonta. He ovat keväästä saakka joustaneet ja odottaneet uutta sopimusta. Samassa junassa työskentelee muita työkavereita, joilla on työehtosopimuksen tuoma turva. Avecralaisten osalta neuvottelut ovat junnanneet, vaikka alalla on oltu sopimuksettomassa tilassa jo useampi kuukausi.

Moilanen kertoo, että PAMin jäsenille keskeistä uudessa työehtosopimuksessa on tasavertainen palkankorotusratkaisu muihin VR-yhtymän työntekijöihin nähden sekä palkattomien työvuorojen väliin sijoittuvien tuntien poistuminen.

- Junapalveluhenkilökunnan osalta ei meidän puolen palkankorotusten vaatimustaso ole poikennut siitä, mitä esimerkiksi junissa työskentelevien konduktöörien palkankorotukset ovat olleet.  Silti tämä näyttää nousevan nyt työnantajalle kynnyskysymykseksi.

Erityisen epäreiluna junapalveluhenkilökunta pitää niin sanottuja palkattomia katkotunteja. Niitä syntyy silloin, jos työvuoroon kuuluvien matkojen välinen aika on yli kolme tuntia. On tilanteita, joissa työntekijät joutuvat odottamaan puolik päivää kääntymisasemalla odottaen pääsyä takaisin lähtöpaikkaan.

- Vuosien saatossa odotusajat ovat pidentyneet eikä työehtosopimus ole pysynyt raideliikenteen kehittymisen ja junien aikataulujen muuttumisen vauhdissa. Näkemyksemme mukaan työehtosopimus on pystyttävä päivittämään näiden niin sanottujen katkotuntien osalta vastaamaan paremmin nykyajan matkustusaikatauluja ja huolehtimaan työntekijöiden jaksamisesta.

Pääluottamusmies Tuula Pihlajamaan mukaan monen avecralaisen mieli on maassa, koska työehtosopimusta ei ole vieläkään saatu sovittua. Muille yhtiössä työskenteleville työntekijöille,  kuten junien konduktööreille, on jo keväällä sovittu työehdot toisten neuvotteluosapuolten kanssa. Avecran osalta ratkaisua ei ole löydetty, vaikka Pihlajamaan mukaan neuvotteluissa on ehdotettu monenlaisia palkkaratkaisuja.

- Ollaan aika eriarvoisessa asemassa palkka-asioissa ja One Crew -henki ei todellakaan toteudu. Tuntuu todella pahalta työntekijöiden puolesta. Emme me pyydä mahdottomia.

Pihlajamaan mielestä olisi tärkeää saada kuntoon katkot ja niihin liittyvät korvaukset.  

- Meillä Avecrassa tehdään päiviä, joissa katko on pahimmillaan jopa 9 tuntia eikä siltä ajalta makseta palkkaa. Useimmiten tauko vietetään lisäksi vieraalla paikkakunnalla.

Yrityksessä on tällä hetkellä käynnissä yt-neuvottelut, jotka omalta osaltaan stressaavat työntekijöitä.PAM neuvottelee Avecran junapalveluhenkilökunnan työehdoista Avecra Oy:tä edustava Matkailu- ja Ravintolapalvelut  MaRa ry:n kanssa.  Avecran junapalveluhenkilökuntaa koskevassa työehtosopimuksessa määrätään Avecra Osakeyhtiön palveluksessa työskentelevien junapalveluhenkilökuntaan kuuluvien työaikalain alaisten työntekijöiden ja esimiesten työ- ja palkkaehdot.

Alalla on oltu sopimuksettomassa tilassa lokakuun alusta alkaen. Vanhaa työehtosopimusta sovelletaan siihen asti, kun uusi sopimus astuu voimaan. Sopimuksettoman tilan aikana ei ole työrauhavelvoitetta. Se tarkoittaa, että erilaiset työtaistelutoimenpiteet ovat mahdollisia. 

(Kuvituskuva: VR)

Suomi-radan ja Turun tunnin junan suunnittelu voi alkaa - Yhtiöiden perustamisasiakirjat allekirjoitettu

Suomi-radan ja Turun tunnin junan suunnittelu voi alkaa - Yhtiöiden perustamisasiakirjat allekirjoitettu

Sivusto: Pohjois-Ruotsiin uusia säännöllisiä junayhteyksiä - Tavoite liikennöidä jatkossa Ouluun ja Rovaniemelle

Sivusto: Pohjois-Ruotsiin uusia säännöllisiä junayhteyksiä - Tavoite liikennöidä jatkossa Ouluun ja Rovaniemelle