Nurminen Logistics vie konttijunalla sahatavaraa Kotkasta Kiinaan

Nurminen Logistics vie konttijunalla sahatavaraa Kotkasta Kiinaan

Versowood on Suomen suurin yksityinen sahatavaran tuottaja ja jalostaja jolla on vientiä yli 60 maahaan.

Nyt Versowood lähettää ensimmäistä kertaa sahatavaraa Kiinaan Nurminen Logisticsin konttijunalla Kotkasta. Kiina on suomalaisten sahojen kolmanneksi suurin vientikohde, Nurminen Logistics muistuttaa tiedotteessaan.

Nurmisella on ollut konttijunaliikennettä Kotkasta Aasiaan kesäkuusta alkaen. Junayhteys  on löytänyt nopeasti paikkansa. Junia kulkee säännöllisesti Kotkan ja Aasian väliä molempiin suuntiin 2-3 kertaa kuukaudessa. 20.11. avataan uusi reitti tuontijunille Kiinan Xi’anista Kotkaan.

Versowoodin sahatavaraa sisältävä Juna lähti perjantaina 29.10. kohti Chongqingia kyydissään 41 konttia. Matka-aika on arviolta 21 päivää.

- Käytämme junaa, kun haluamme tavoittaa Kiinan sisämaan asiakaskuntaa, sillä junalla pääsemme suoraan kohteeseen ja kokonaiskuljetusaika pienenee merkittävästi. Meille Versowoodilla ympäristöasiat ovat entistä tärkeämmässä roolissa ja olemme ylpeitä saadessamme viedä hiiltä sitovia tuotteita alueille joissa tarvitaan ympäristöystävällisiä rakennusmateriaaleja. Junakuljetuksen ympäristöystävällisyys tässä kuljetusketjussa tukee kestävää kehitystä, Versowoodin logistiikkapäällikkö Sami Heikkinen toteaa.

Aiemmin vientijunia on täyttynyt vähemmän suhteessa tuontijuniin, mutta nyt ero on pienentynyt.  Globaali konttipula ja haasteet merirahdissa eivät ole vaikuttanut samalla tavalla vientijunien hinnoitteluun.

- Koska kapasiteettiä riittää, on juna kuljetusmuotona kasvattanut kysyntää puutavaran viennissä Kiinaan ja Japaniin. 

(Kuva: Nurminen Logistics)

Väylä: Pääradalla huoltotöitä Tampereen ja Riihimäen välillä marraskuussa

Väylä: Pääradalla huoltotöitä Tampereen ja Riihimäen välillä marraskuussa

Kansanedustaja: Digirata-pilotointi tulee Satakuntaan

Kansanedustaja: Digirata-pilotointi tulee Satakuntaan