Meppi: Suomelta menee EU:n raidetukia sivu suun

Meppi: Suomelta menee EU:n raidetukia sivu suun

Europarlamentaarikko Henna Virkkunen (kok.) toteaa Ylellä, että Suomi pitää saada osaksi eurooppalaisia junaverkkoja.

Ylen mukaan luvassa on valtavia investointeja digitalisointeihin ja junaratoihin, kun EU pyrkii kohti ilmastotavoitettaan.

- Yhteensä 82 lakiesityksellä ja aloitteella komissio aikoo muuttaa liikennettä ilmastoystävällisemmäksi ja käyttäjille halvemmaksi.

- Suomi on nyt jo myöhässä, sillä meillä on suunnitteilla selvästi kilpailijoita vähemmän raidehankkeita. Ongelma on hankkeiden sirpaleisuus ja ison kuvan puute.

Liikenneasioihin EU-parlamentissa erikoistunut entinen liikenneministeri Virkkunen on pettynyt Suomen aktiivisuuteen. Hän arvioi, että Suomi putoaa raideliikenteen kehittämisen vauhdista.

Yle kertoo, että EU järjesti "häntärahoituskierroksen" viime kaudelta yli jääneistä raiteiden tukirahoista muutama viikko takaperin.

- Suomi ei hakenut tukia, vaikka niitä olisi voitu saada esimerkiksi Helsinki-Tampere -välille.

Virkkunen muistuttaa, että pääradan varrella asuu puolet suomalaisista.

- Se olisi ilman muuta kannattava investointi Suomelle ja Euroopalle. Olin pettynyt, koska kyseessä on merkittävä pullonkaula koko Suomen kannalta.

Yle toteaa, että Virkkunen oli mukana Verkkojen Eurooppa -neuvotteluissa parlamentin, jäsenmaiden ja komission kesken.

- Tuloksena oli asetus, jolla Suomen päärata (Helsinki–Oulu) nostetaan Euroopan pääväylien joukkoon. Rahoituksen saaminen pääradan hankkeisiin helpottui.

VR:n ilmastoase: Kilometrin pituinen 7 000 tonnin superjuna Mörkö

VR:n ilmastoase: Kilometrin pituinen 7 000 tonnin superjuna Mörkö

Blogi: HKL:n yhtiöittämiseen ei oikeudellisia perusteluja

Blogi: HKL:n yhtiöittämiseen ei oikeudellisia perusteluja