LVM: Venäjällä tiukat turvallisuusnormit rautateillä - Venäläisvaunuja ei kuitenkaan vapauteta Suomen sisäisiin kuljetuksiin

LVM: Venäjällä tiukat turvallisuusnormit rautateillä - Venäläisvaunuja ei kuitenkaan vapauteta Suomen sisäisiin kuljetuksiin

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) toteaa vastauksessaan kansanedustaja Katja Taimelan (sd.) kirjalliseen, että lainsäädäntömme rajaa kolmansien maiden vaunukaluston käytön vain suoriin kansainvälisiin kuljetuksiin eikä hanketta lain muuttamiseksi tältä osin ole vireillä.

- Hallituksen esityksellä uudeksi raideliikennelaiksi (HE 105/2018 vp) ei esitetä muutosta venäläisen kaluston käyttöön.

Elokuussa paljastui ministeriön korkean virkamiehen tiedustelleen Venäjältä pankkovaunuja puutavarakuljetuksiin.

Taimela kysyi venäläisten puutavaravaunujen käytöstä Suomen rataverkolla.

- Millaiseksi hallitus arvioi venäläisten pankkovaunujen aiheuttaman lisäkulutuksen rataverkollemme ja onko hallitus tekemässä kokonaisarviointia venäläisen kaluston laajemman käytön vaikutuksista rataverkollemme huomioiden mm. turvallisuuden ja kalustomarkkinoiden kehityksen?

Taimela halusi tietää, voidaanko tarvittaessa raideliikenteen maksuilla kompensoida infrastruktuuria kuluttavampaa kalustoa.

- On totta, että erilaisen raideleveyden johdosta täydessä lastissa olevat venäläiset tavarankuljetusvaunut aiheuttavat kirjallisessa kysymyksessä esitetyn kaltaista kulumista Suomen rataverkolla, vastauksessa todetaan

Ministerin mukaan rataverkon kulumisen vähentämiseksi venäläiselle vaunukalustolle on asetettu 60 kilometrin tuntinopeusrajoitus silloin, kun vaunut ovat täydessä lastissa.

- Vaikka venäläinen vaunukalusto ei täytä EU:n tyyppihyväksyntä- ja turvallisuusnormeja, ka-lusto on Venäjän omien tiukkojen turvallisuusnormien mukaista eikä sen käyttöön Suomen ja Venäjän välisessä suorassa kansainvälisessä liikenteessä ole todettu liittyvän suomalaista puutavaravaunukalustoa suurempia turvallisuusriskejä.

Berner väittää, ettei VR-Yhtymä Oy ole pystynyt täysin vastaamaan puutavarakuljetusten kasvaneeseen kysyntään. VR Transpoint ilmoitti viimeksi kesäkuussa hankkivansa nopealla aikataululla satoja raakapuuvaunuja.

(Kuva: Jukka Virta)

Pääjohtaja: Laskevat radanpidon rahat aiheuttavat nopeusrajoituksia - Ensi vuonna leikkaus yli 100 miljoonaa euroa

Pääjohtaja: Laskevat radanpidon rahat aiheuttavat nopeusrajoituksia - Ensi vuonna leikkaus yli 100 miljoonaa euroa

Kaupunkilaiset saavat valita Tampereen ratikan värin

Kaupunkilaiset saavat valita Tampereen ratikan värin