LVM: Henkilöjunaliikenteessä lisätään kilpailua
Liikenne- ja viestintäministeriön verkko- ja palveluosasto johtaja Elina Immonen kirjoittaa blogissaan, että henkilöjunaliikenteessä lisätään kilpailua,
- Valmistaudumme ministeriössä julkisesti tuetun henkilöjunaliikenteen uudistamiseen. Uudistamisen tavoitteena on avata ostoliikenteen markkinat kilpailulle ja helpottaa markkinoille pääsyä.
- Valmistaudumme hankkimaan ostoliikennettä nykyisen, vuoden 2030 loppuun asti voimassa olevan sopimuksen jälkeiselle ajanjaksolle. Ostoliikennettä on mahdollista hankkia silloin, kun markkinaehtoista liikennettä ei ole. Nykyinen sopimus on tehty VR:n kanssa. Julkisilla varoilla rahoitettu henkilöjunaliikenne pitää kilpailuttaa, jotta Suomessa noudatetaan Euroopan unionin sääntelyä.
Immosen mukaan liikenne- ja viestintävirasto Traficom on selvittänyt tulevaisuuden ostoliikenteen erilaisia vaihtoehtoja, niiden kustannuksia ja vaikutuksia.
- Selvityksiä varten on kuultu toimijoita henkilöjunaliikenteen näkymistä ja tarpeista. Päätöksiä ei vielä ole tehty, vaan selvitysten tuloksia hyödynnetään virkavalmistelussa.
- Tavoitteena on, että linjaukset valtion 2030-luvun julkisesti hankitun junaliikenteen rahoitustasosta ja pääperiaatteista tehtäisiin syksyn 2024 aikana. Linjausten perusteella valmistelua jatketaan myös kuntien ja alueiden näkemyksiä kuullen.
Immonen muistuttaa, että päätökset tekee talouspoliittinen ministerivaliokunta liikenne- ja viestintäministeriön esityksestä.
- Se linjaa siitä, voiko valtio hankkia junaliikennettä yhteisrahoitteisesti kuntien kanssa, kuten nykyisin Etelä-Suomen taajamajunaliikenteen osalta on tehty.
- Valmistelemme parhaillaan lakimuutosta, jolla mahdollistetaan kunnille ja muille alueellisille viranomaisille henkilöjunaliikenteen järjestäminen. Alueellista toimivaltaa koskevien muutosehdotusten lähtökohtana olisivat alueiden omat tarpeet. Muutoksia voitaisiin tehdä kuntien ja alueiden aloitteesta, mikä on vakiintunut käytäntö tieliikenteen toimivalta-alueiden muutoksissa. Laissa säädettäisiin millä perusteilla toimivaltaesityksiä arvioitaisiin.
Immonen sanoo, että tarkoituksena on siis mahdollistaa se, että jatkossa muutkin viranomaiset kuin valtio voivat järjestää henkilöjunaliikennettä omalla alueellaan niin halutessaan.
- Alueellinen toimivalta voidaan kirjata lakiin tässä vaiheessa, jos jollakin seudulla on jo tiedossa, että henkilöjunaliikennettä halutaan ja voidaan järjestää itse. Alueellista toimivaltaa voisi hakea myöhemminkin laissa säädettyjen kriteerien täyttyessä.
- Tulossa olevat muutokset henkilöjunaliikenteeseen ovat suuria ja vaativat perusteellista valmistelua. Nyt tehtävillä ratkaisuilla varmistamme, että junaliikenne säilyy keskeisenä liikkumisen muotona tulevaisuudessa.