Liittojohtaja: HSL-kilpailutus osoittaa Suomen rautatiemarkkinoiden tehokkuuden
Rautatiealan Unionin RAU:n puheenjohtaja Tero Palomäki toteaa, että HSL-kilpailutus osoittaa Suomen rautatiemarkkinoiden tehokkuuden. Tarjouksen teki vain kaksi yhtiötä, vaikka alun perin kiinnostuneita oli seitsemän.
- Isot kansaiväliset operaattorit kuvittelivat tulevansa monopolin pöhöttämälle neitseellisille markkinoille mutta hyvin pian selvisi että Suomessa on hyvin tehokkaat rautatatiemarkkinat.
- Yksi kerrallaan kilpailijat tippuivat matkasta laskentojen edetessä niin että jäljelle jäi lopulta vain kaksi.
Palomäen mukaan on mielenkiintoista nähdä mitä tällä saavutettiin.
- Kilpailua on valmisteltu lähes kaksikymmentä vuotta eikä se ole ollut ilmaista puuhaa ulkomaisine konsulttifirmoineen ja muine kuluineen.
- Jos junaliikenteen liikennöitsijä vaihtuu kilpailun seurauksena, nykyinen HSL:n lähijunaliikennettä tuottava henkilöstö siirtyy liikkeenluovutuksessa uudelle liikennöitsijälle vanhoina työntekijöinä.
Palomäen mukaan sellainen riski tietenkin on, että tarjous on laskettu nykyistä merkittävästi pienemmällä työntekijämäärällä, mistä seuraa YT-neuvottelut.
- Tässä mallissa, jossa liikenteenjärjestäjä antaa kaluston, kilpaillaan käytännössä pelkästään henkilöstökuluilla.