Lehti: Rail Baltica on lähes jumiutunut omistajien poliittisiin kiistoihin - Suomalainen toimitusjohtaja irtisanoutunut
Ulkopolitiikka-lehti kertoo, että Rail Baltica -ratahanke on vaikeuksissa. Hanketta toteuttavan RB Railin toimitusjohtaja Timo Riihimäki irtisanoutui lokakuun lopussa.
Lehden mukaan Euroopan unioni on luvannut kustantaa arviolta kuuden miljardin euron arvoisen raideyhteyden Tallinnasta Varsovaan melkein kokonaan.
- Silti RB Railin toimistolla Riiassa kuohuu.
Lehti muistuttaa, että RB Rail on vuonna 2014 Riikaan perustettu Baltian maiden yhtiö, jonka tehtävänä on muun muassa suunnitella hanketta ja pitää langat käsissä. Rakennustyöt tekevät kansalliset yhtiöt.
- Hankkeen ympärillä on kuitenkin edelleen avoimia kysymyksiä jokaisessa maassa ja erityisesti maiden välillä. Valmistumisaikataulu on venynyt vuodesta 2024 vuoteen 2026 ja kustannusarvio noussut noin neljästä miljardista noin kuuteen miljardiin.
Lehden mukaan erityisesti Virossa radan kannattavuutta on arvosteltu vuosi vuodelta enemmän.
- Mistä matkustajat tulevat? Mistä tulee rahti? Kuinka paljon valtiot joutuvat tukemaan rataa sen valmistuttua? Miten hyödyt ja kustannukset on laskettu? Miten EU:n kilpailusäännökset vaikuttavat tulevaisuudessa tuista riippuvaiseen rataan, hanketta pitkään seurannut apulaisprofessori Viljar Veeble kysyy.