Lehti: Raideliikenteen kehittämisestä hyötyvät ympäristö ja yritykset

Lehti: Raideliikenteen kehittämisestä hyötyvät ympäristö ja yritykset

Savon Sanomat on huolissaan raideliikennehankkeiden rahoituksesta. Lehti muistuttaa, että Itäsuomalaiset maakuntaliitot ja kaupungit ajavat yhdessä nykyistä nopeampia juna­yhteyksiä Helsingin ja Itä-Suomen välille. 

- Oikorata Helsingistä itään lentokentän, Porvoon, Koskenkylän ja Kouvolan kautta lyhentäisi junamatkan sekä Joensuuhun että Kuopioon noin kolmeen tuntiin. Junamatkan lyheneminen tekisi junalla matkustamisesta varteenotettavan kilpailijan kotimaan lentoliikenteelle.

- Raideliikennettä on järkevää kehittää pelkästään ekologisista syistä, mutta hyvistä yhteyksistä hyötyisivät ennen kaikkea yritykset, jotka työntekijöineen lopulta yhteiskunnassa kaiken lystin maksavat.

Lehden mukaan hankkeen voi estää rahapula.

- Varovaisesti arvioiden uusi ratalinjaus maksaisi jopa pari miljardia euroa. Liikenneviraston kokonaisbudjetti on 2,2 miljardia euroa ja liikenneväylien korjausvelka 2,5 miljardia euroa.

- Liikenne- ja viestintäministeriön virkamiesten laskelmat osoittavat, että kymmenen seuraavan vuoden aikana erilaisiin väylähankkeisiin pitäisi sijoittaa 60 miljardia euroa, jos elinkeinoelämän kilpailukyvystä ja kasvusta aiotaan huolehtia.

Lehti arvioi, että rahapula näyttää vievän väistämättä kohti väyläyhtiötä, jota rahoittamaan houkutellaan muun muassa eläkeyhtiöitä.

- Se on budjettirahoitusta kalliimpi ja siksi huonompi tapa. Kuka maksaa sijoittajien vaatiman tuoton ja miten?

Museojuna juhlistaa Toijalan ja Valkeakosken ratayhteyttä

Museojuna juhlistaa Toijalan ja Valkeakosken ratayhteyttä

Kansanedustaja: Liikennerahojen 300 miljoonan lisäys muuttunut budjettiesityksessä 400 miljoonan leikkaukseksi

Kansanedustaja: Liikennerahojen 300 miljoonan lisäys muuttunut budjettiesityksessä 400 miljoonan leikkaukseksi