Lehti: Pässit Vesterbackan narussa juoksevat Tallinnan tunneliin
Talouselämä arvioi, että viime viikon paras uutinen monien mielestä oli Peter Vesterbackan Finest Bay -tunnelihankkeen saama lupaus kiinalaisesta rahoituksesta.
Lehti havainnollistaa liikemiehen esittelemiä laskelmia 50 miljoonasta vuosittaisesta matkustajasta.
- Nopealla laskennolla (50 000 000/365/24/60) se tarkoittaa noin sataa matkustajaa minuutissa – koko ajan. Jossain päin Espoota olisi siis jono, jossa seisoisi 68 000 ihmistä päivässä. Samanlainen jono löytyisi radan Tallinnan-päästä, jos jokaisella matkustajalla olisi meno-paluulippu.
- Jos junavuoroja olisi puolen tunnin välein, jokaisessa junassa olisi 3 000 matkustajaa.
Lehden mukaan Helsingin ja Tallinnan välisessä lauttaliikenteessä oli noin yhdeksän miljoonaa matkustajaa viime vuonna.
- Vesterbacka esittää, että matkalipun hinta voisi olla sata euroa. Tällä hetkellä Tallinnaan pääsee laivalla halvimmillaan irtokolikoilla, joten Finest Bay -juna poksauttaisi Suomenlahden liikenteen liikevaihdon raketin lailla läpi kaikista nykyisistä ennusteista.
- Maksaisiko virolainen rakennusmies satasen siitä huvista, että pääsee rakennustyömaalle Suomeen? Tuskinpa.
Lehti arvioi, että Vesterbacka on visioineen yksi rohkeimmista suomalaisista.
- Siitä ei kuitenkaan päästä mihinkään, että taloudellisesti aivan yhtä heppoinen on Helsingin pormestarin Jan Vapaavuoren ja Uudenmaan liiton ajama Tallinnan-tunnelin vaihtoehto, joka kulkisi Helsingin keskustan kautta.
- Se kilpailee tasapäisesti Finest Bayn kanssa siitä, kumpi pääsee ensimmäisenä pistämään rahaa kunnolla Kankkulan kaivoon.