Kaupunkiliikenne haluaa parantaa metroasemien ilmanlaatua - Salainen ase uusi metrotunnelien pesulaite

Kaupunkiliikenne haluaa parantaa metroasemien ilmanlaatua - Salainen ase uusi metrotunnelien pesulaite

Metrotunnelin kilometrimäärän nelinkertaistumisen myötä Kaupunkiliikenne Oy on panostanut tehokkaampaan kunnossapitokalustoon. Uuden tunnelipesukoneen hankinnassa lähtökohtana oli vastuullisuus: laite on ympäristöystävällinen, sillä se on rakennettu kierrätetyn rungon päällä ja pesussa käytetään pelkästään biohajoavaa ekopesuaineita.

Uuden tunnelipesukoneen Kaupunkiliikenteelle toimitti VR FleetCare.

Pölyn kertyminen vääriin paikkoihin vaikuttaa ilmanlaatuun. Se voi aiheuttaa oikosulun riskin, sillä metrotunneleissa on teknisiä laitteita, kuten liikenteenohjauslaitteita, sensoreita ja kameroita. Tunnelin huolellinen puhtaanapito parantaa turvallisuutta sekä radan ja kaluston kestävyyttä.

Tunnelipesulaitteella pestään kaikki metron tunneliosuudet. Laitteella pystytään pesemään kaikki kiinteät tunnelipinnat, kuten seinät, palo-ovet, katot, raiteet, vaihdevirtapiirikotelo ja pelastustasot.

- Metrotunnelit pestään molempiin suuntiin kerran vuodessa. Työ kestää noin kaksi kuukautta. Uudella koneella voidaan pestä tunnelia yhden yövuoron aikana parhaimmillaan noin kaksi kilometriä, hankintainsinööri Jaakko Laurila Kaupunkiliikenteen kunnossapitoyksiköstä toteaa.

VR FleetCaren tehtävänä oli suunnitella metrotunneleiden pesuun tarkoitettu laite, jossa yhdistyy kiertotalous, ympäristöystävällisyys sekä käyttäjäergonomia. Mukana suunnittelussa olivat yhteistyökumppanit Citec ja Suomen Ekopesu. Nyt käyttöönotettu tunnelinpesulaitteisto on rakennettu 2-akselisen tavaravaunun päälle. Rakennustyöt tehtiin VR FleetCaren Pieksämäen konepajalla, missä tehdään muuta tavaravaunuvalmistusta.

- Suunnittelimme ja toteutimme Kaupunkiliikenteelle heidän toiveidensa mukaisesti ympäristöystävällisen ratkaisun metrotunneleiden puhdistamiseen sekä asemalaiturien ilmanlaadun ja yleisen operointiympäristön parantamiseksi. Pieksämäellä sijaitseva tuotantolinjamme soveltuu erinomaisesti juuri tällaiseen raiteilla kulkevien erikoislaitteiden ja tavaravaunujen piensarjatuotantoon, VR FleetCaren kaupallinen johtaja Peter Guldbrand sanoo.

Metrotunnelin pesulaitteen runko perustuu modifioituun tavaravaunuun. Pesulaitetta operoidaan kameroilla varustetusta hytistä. Laite on varustettu paloposteista täytettävällä 11 kuution vesisäiliöllä ja jopa kuuden metrin korkeuteen yltävällä pesusuuttimella, jonka pumput toimivat dieselgeneraattorilla. Lisäksi vaunuun on asennettu virtakiskojen suojakoteloiden pesuun soveltuvat etuharjakset.

Kaupunkiliikenteen hankintainsinööri Jaakko Laurila on tyytyväinen laitteeseen.

- Aiemmasta pesulaitteesta poiketen laitteen käyttäjällä on nyt umpikoppi, joka on valaistu hyvin ja jossa seisomisen sijaan ajaessa istutaan. Uusi pesulaite on toiminnaltaan luotettavampi ja kustannustehokkaampi: pesukärsä liikkuu 360 astetta, pesut ovat tehokkaampia ja vesitankkia joutuu täyttämään harvemmin. Lisäksi virtakiskokotelon pesuaineen levittää nyt kone, kun se ennen tapahtui käsin ruiskuttamalla. 

Nuorisokonnarit jatkavat VR:n lähiliikenteessä

Nuorisokonnarit jatkavat VR:n lähiliikenteessä

Tampereen Ratikka: Yli 50.000 matkustajaa päivässä

Tampereen Ratikka: Yli 50.000 matkustajaa päivässä