Raidepuolue

View Original

Kansanedustaja: Mihin unohtui ilmastopolitiikka raideliikenteessä?

Kansanedustaja, liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen Jari Myllykoski (vas.) kysyy hallitukselta junaliikenteen maksuista. Ratamaksut muuttuvat ensi vuonna niin, että henkilö- ja tavaraliikenteen maksut määräytyvät käyttövoiman perusteella suorien kustannusten mukaisesti. Dieselvetoinen liikenne saa käyttää raiteita edullisemmin kuin sähköllä kulkevat junat.

Myllykoski osoittaa kirjallisen kysymyksensä liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerille (kesk.) ja ilmastoasioista vastaavalle ympäristöministeri Kimmo Tiilikaiselle (kesk.).

– Liikenteelle on asetettu äärimmäisen korkeat päästövähennystavoitteet. Koko liikennejärjestelmän pitää muuttua vähäpäästöiseksi hyvin nopeasti. On pöyristyttävää, että valtion virasto voi säätää ratamaksut, jotka ovat täydessä ristiriidassa valtion ilmasto- ja energiapolitiikan kanssa.

Asian nostivat esiin jo keväällä raidealan ammattiliitot. Veturimiesten liiton puheenjohtaja Tero Palomäki ja Raideammattilaiset JHL:n puheenjohtaja Teppo Järnstedt ihmettelivät, ohjaako liikennevirasto hinnoittelullaan rautatieliikennettä sähkövedosta dieselvetoon.

Myllykoski liittyy ihmettelijöiden joukkoon.

– On perin erikoista, että radan käyttö on edullisempaa fossiilisella voimalla kulkevalle liikenteelle. Hinnoittelu tuntuu olevan täydellisesti ristiriidassa Suomen energia- ja ilmastopolitiikan kanssa. Pariisin sopimuksen allekirjoittajat eivät tästä meitä kiitä.

Hallituksen on vastattava kansanedustajien kirjallisiin kysymyksiin kolmen viikon kuluessa.

(Kuvassa Jari Myllykoski)