HSL: Rantaradan junaliikenteessä katkoja keväästä syksyyn

HSL: Rantaradan junaliikenteessä katkoja keväästä syksyyn

Väyläviraston Espoon kaupunkirata -hankkeen ratatyöt aiheuttavat keväällä, kesällä ja syksyllä katkoksia rantaradan junaliikenteeseen. Keväällä rantaradalla on lyhyitä noin vuorokauden mittaisia liikennekatkoja, jotka jatkuvat syksyllä, jolloin on luvassa pidempiä viikonlopun mittaisia katkoja. Kesällä rantaradan liikenne pysähtyy kokonaan viideksi viikoksi juhannuksen jälkeen 24.6. alkaen.

Katkojen aikana rantaradalla ei ole junaliikennettä Leppävaarasta länteen. Leppävaaran länsipuolen junaliikenne korvataan busseilla. E-, L-, ja Y-junat eivät liikennöi katkojen aikana. Katkot vaikuttavat rantaradan kaukojunaliikenteeseen.

Kevään katkot kestävät vuorokauden verran, ajoittuvat pääosin viikonlopuille ja sijoittuvat toukokuulle. Kesän katko alkaa juhannuksen jälkeisenä maanantaina 24.6. ja päättyy viisi viikkoa myöhemmin sunnuntaina 28.7. Katkot jatkuvat syksyllä elokuussa ja ajoittuvat pääosin viikonlopuille. Syksyllä on vuorokauden ja kahden vuorokauden mittaisia katkoja.

Katkojen aikataulut:

  • Kevään katkot

    • su 5.5. klo 3.00 – ma 6.5. klo 4.00 

    • to 9.5. klo 3.00 – pe 10.5. klo 4.00 

    • su 19.5. klo 3.00 – ma 20.5. klo 4.00 

    • su 26.5. klo 3.00 – ma 27.5. 4.00

  • Kesän katko

    • ma 24.6.– su 28.7.

  • Syksyn katkot

    • la 31.8. 3.00 – ma 2.9. 4.00 

    • la 7.9. klo 3.00 – ma 8.9. klo 4.00

    • la 14.9. klo 3.00 –ma 15.9. klo 4.00

    • su 22.9. klo 3.00 – ma 23.9. klo 4.00

    • su 29.9. klo 3.00 – ma 30.9. klo 4.00

Katkojen aikana puuttuvaa junaliikennettä korvataan busseilla Leppävaaran länsipuolella. Bussi 211E kulkee Leppävaaran ja Kauklahden välillä, bussi 211U kulkee Leppävaaran ja Kirkkonummen välillä ja bussi 211X kulkee Leppävaaran ja Siuntion välillä. Bussit 211E, 211U ja 211X pysähtyvät kaikilla väliasemilla tai niiden lähettyvillä. Bussi 249Y kulkee kesän katkon aikana arkipäivien ruuhka-aikoina Leppävaaran, Espoon keskuksen ja Kirkkonummen sekä muutamien lähtöjen osalta Siuntion välillä. Bussi 213X tarjoaa nopean yhteyden Turunväylää pitkin Helsingin keskustan, Koivuhovin, Tuomarilan ja Espoon keskuksen välillä.

Korvaavat bussit:

  • 211E Leppävaara–Kauniainen–Espoo–Kauklahti

  • 211U Leppävaara–Kauniainen–Espoo–Kauklahti–Kirkkonummi

  • 211X Leppävaara–Kauniainen–Espoo–Kauklahti–Kirkkonummi–Siuntio

  • 213X Elielinaukio–Turunväylä–Espoo

  • 249Y Leppävaara–Turunväylä–Espoo–Kehä III–Kirkkonummi(–Siuntio) 24.6. alkaen


Kevään katkojen junia korvaavat bussivuorot löytyvät jo Reittioppaasta. Kesän junia korvaavien bussivuorojen aikataulut päivittyvät Reittioppaaseen kevään aikana.

A-juna liikennöi katkojen aikana Helsingin ja Leppävaaran välillä. A-junien vuoroväli tihenee kesän katkon ajaksi 10 minuuttiin arkisin klo 6.00–21.30, lauantaisin klo 9.00–21.30 ja sunnuntaisin klo 10.00–21.30. Hiljaisempina aikoina, kuten myöhäisiltaisin, A-junat kulkevat 20–30 minuutin vuorovälillä.

Rantaradan katkojen aikana muu liikenne kulkee normaalisti. Esimerkiksi metroyhteys Espoosta Helsinkiin tarjoaa vaihtoehtoisen kulkuyhteyden. Tiheitä syöttöyhteyksiä metrolinjan varteen tarjoavat useat bussilinjat. Kesän liikenteessä kannattaa kuitenkin ottaa huomioon Rautatieaseman remontti, joka katkaisee metroliikenteen Kampin ja Helsingin yliopiston asemien väliltä.

Muut yhteydet katkojen aikana:

  • Tiheät yhteydet metron varteen

    • Kauniaisista Tapiolaan bussit 548 ja 549

    • Espoon keskuksesta ja Tuomarilasta Niittykumpuun ja Tapiolaan bussi 118

    • Espoon keskuksesta Finnoon kautta Matinkylään runkobussi 530

    • Kirkkonummelta Matinkylään bussit 171, 173 ja 173Z

    • Kauklahdesta Saunalahden kautta Espoonlahteen bussit 162 ja 165

  • Turuntietä Espoon keskuksesta Leppävaaran kautta Helsingin keskustaan kulkee runkobussi 200

Espoon kaupunkirata hankkeessa rakennetaan kaksi lisäraidetta Leppävaaran ja Kauklahden välille. Valmistuessaan kaupunkirata parantaa Kirkkonummen ja Espoon lähijunaliikenteen sekä Turun suunnan kaukojunaliikenteen täsmällisyyttä ja vähentää häiriötilanteita. Lisäraiteiden rakentamisen lisäksi parannetaan Kilon, Keran, Kauniaisten, Koivuhovin, Tuomarilan sekä Kauklahden asema-alueita. Hanke on käynnistynyt keväällä 2021 ja töiden on tarkoitus valmistua vuonna 2028.

Lehti: VR palautti legendaarisen Möttösen myyntiin

Lehti: VR palautti legendaarisen Möttösen myyntiin

VR FleetCare myy ratatyökoneiden huolto- ja vuokraustoiminnan Teräspyörälle

VR FleetCare myy ratatyökoneiden huolto- ja vuokraustoiminnan Teräspyörälle