HS: Helsingin ratapihan ahtaus ei ole vain paikallinen ongelma

HS: Helsingin ratapihan ahtaus ei ole vain paikallinen ongelma

Helsingin Sanomat toteaa pääkirjoituksessaan, että rautateiden rakentamisella on aina ollut laajoja vaikutuksia koko yhteiskuntaan.

- Juna­yhteydet ovat kuin verisuonia, jotka ruokkivat elin­keinoja ja työelämää sekä luovat yhteyksiä ihmisten välille.


Lehden mukaan nykyiset junayhteydet eivät enää vastaa tämän päivän tai tulevaisuuden tarpeisiin. 

- Kun ratainvestoinnit liikkuvat miljardeissa euroissa, niitä on yleensä vaikea sovittaa julkisen talouden budjettikehyksiin. Liikenneministeriön työryhmän esitys raidehankkeiden suunnittelusta 12 vuoden jaksoissa on perusteltu.

Lehti muistuttaa, että poliittisessa keskustelussa näkökulma kapenee valitettavan usein asetelmaksi pääkaupunkiseutu vastaan muu Suomi.

- Helsingin ratapihan ruuhkien helpottamiseksi kaavailtu Pisara-rata on tähän ­asti tyrmätty muualla Suomessa lähinnä aluepoliittisin argumentein. 

- Helsingin ratapihan ahtaus ei kuitenkaan ole vain paikallinen ongelma. Se heijastuu koko maan kaukoliikenteeseen.

Lehden mukaan on hyvä muistaa henkilöjunaliikenteen volyymit.

- Kun VR:n kaukoliikenteessä ja muun maan lähiliikenteessä tehtiin viime vuonna yhteensä noin 20 miljoonaa matkaa, Helsingin seudun lähiliikenteessä matkoja kertyi lähes 65 miljoonaa. Matkat olivat lyhyitä, mutta niitä oli paljon.

Liikennevirasto harkitsee omaa kiskonhiontakalustoa - Nyt sveitsiläinen firma hioo kiskoja

Liikennevirasto harkitsee omaa kiskonhiontakalustoa - Nyt sveitsiläinen firma hioo kiskoja

Työterveyslaitos selvittää metrokuskien työoloja

Työterveyslaitos selvittää metrokuskien työoloja